Toiminnallinen satuseikkailu 4-6-vuotiaille adoptiolapsille : Tunteiden tunnistaminen
Heikkilä, Heta (2024)
Heikkilä, Heta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311303
Tiivistelmä
Tunteiden tunnistaminen, itsesäätely ja ilmaiseminen on monille adoptiolapsille vaikeaa. Vanhempien ja varhaiskasvattajien on tärkeää oppia ymmärtämään kiintymyssuhdekatkoksen vaikutukset adoptiolapsen tunnemaailman haasteisiin. Näin voimme tukea adoptiolasten kasvua, tunnetaitojen kehitystä sekä edistää heidän hyvinvointiaan ja yhdenvertaisuuden tunnetta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda materiaalikokonaisuus, jossa toiminnallisen satuseikkailun teemana on tunteiden tunnistaminen. Kohderyhmäksi on ensisijaisesti ajateltu 4–6-vuotiaat adoptiolapset, mutta se on sovellettavissa myös pienemmille lapsille, esi- tai alakouluikäisille.
Teoriaosuudessa syvennyttiin adoptiolapsen taustan ja kiintymyssuhdekatkoksen vaikutuksista päiväkotiin sopeutuessa, erityistarpeiden huomioimisessa sekä pohdittiin, miksi tunnekasvatus on niin tärkeää varhaiskasvatuksessa ja millaiset arkea tukevat keinot voivat helpottaa adoptoidun turvallisuuden tunnetta. Adoptiovanhemmuutta tukevia teemoja käsiteltiin nostamalla tunnekeskeinen vanhemmuus ja vuorovaikutuksellisen avoimuuden merkitys adoptiolapsen elämässä osaksi työn teoriaosuutta.
Toiminnallisessa satuseikkailussa osallistujat pääsevät tunnistamaan viisi erilaista tunnetta yhdessä eläinhahmojen kanssa. Tunnekorttien avulla tutustutaan tunteisiin paremmin, pohditaan, millaisesta elekielestä ja ilmeistä kyseiset tunteet voi tunnistaa, miten niitä kannattaa ilmaista ja säädellä sekä tehdään yhdessä toiminnalliset harjoitukset, jotka kehittävät lasten motorisia taitoja sekä vuorovaikutus- ja kaveritaitoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda materiaalikokonaisuus, jossa toiminnallisen satuseikkailun teemana on tunteiden tunnistaminen. Kohderyhmäksi on ensisijaisesti ajateltu 4–6-vuotiaat adoptiolapset, mutta se on sovellettavissa myös pienemmille lapsille, esi- tai alakouluikäisille.
Teoriaosuudessa syvennyttiin adoptiolapsen taustan ja kiintymyssuhdekatkoksen vaikutuksista päiväkotiin sopeutuessa, erityistarpeiden huomioimisessa sekä pohdittiin, miksi tunnekasvatus on niin tärkeää varhaiskasvatuksessa ja millaiset arkea tukevat keinot voivat helpottaa adoptoidun turvallisuuden tunnetta. Adoptiovanhemmuutta tukevia teemoja käsiteltiin nostamalla tunnekeskeinen vanhemmuus ja vuorovaikutuksellisen avoimuuden merkitys adoptiolapsen elämässä osaksi työn teoriaosuutta.
Toiminnallisessa satuseikkailussa osallistujat pääsevät tunnistamaan viisi erilaista tunnetta yhdessä eläinhahmojen kanssa. Tunnekorttien avulla tutustutaan tunteisiin paremmin, pohditaan, millaisesta elekielestä ja ilmeistä kyseiset tunteet voi tunnistaa, miten niitä kannattaa ilmaista ja säädellä sekä tehdään yhdessä toiminnalliset harjoitukset, jotka kehittävät lasten motorisia taitoja sekä vuorovaikutus- ja kaveritaitoja.