Johtamisen suunnat: positiiviseen henkilöstökokemukseen johtaminen Vamos-palveluyksiköissä
Lindeberg, Annika; Latonen, Elisabet (2024)
Lindeberg, Annika
Latonen, Elisabet
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311353
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty työelämäyhteistyössä Helsingin Diakonissalaitoksen kanssa. Opinnäytetyö liittyy organisaation Vamos-palveluihin ja niissä tehtävään esihenkilötyöhön. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa tietoa siitä, miten Vamos -palveluyksiköiden esihenkilöt ymmärtävät positiivisen henkilöstökokemuksen ja millaisia esihenkilötyöhön kytkeytyviä johtamisen käytäntöjä ja toimintatapoja Vamos -palveluyksiköissä toteutetaan positiivisen henkilöstökokemuksen edistämiseksi. Esihenkilöt valikoituivat tutkimuskohteeksi, koska heidän toteuttamallaan arkipäivän johtamisella on mahdollisuus parantaa työn veto- ja pitovoimaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusaineisto on kerätty Vamos-palveluyksiköiden esihenkilöiltä avoimella kyselytutkimuksella sekä työpajatyöskentelyä hyödyntäen. Yhdestätoista esihenkilöstä kyselyyn vastasi yhdeksän ja työpajaan osallistui viisi. Avoimen kyselytutkimuksen vastausaineiston analysointi on toteutettu teoriasidonnaisella sisällönanalyysilla ja työpaja-työskentelyn aineisto aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksesta saadun aineiston perusteella olemme havainneet, että esihenkilöt ymmärtävät henkilöstökokemuksen ja siihen vaikuttavat tekijät sekä keskenään että työhyvinvoinnin viitekehykseen peilaten samankaltaisesti. Esihenkilöiden vastauksissa kuitenkin korostui ihminen edellä -ajatus: avoin vuorovaikutus, työntekijöiden arvostus ja tuki. Esihenkilöillä on organisaation puolelta käytössään selkeät ja monipuoliset toimintarakenteet ja työvälineet, joilla edistää positiivisen henkilöstökokemuksen muodostumista. Yhdenmukaisia toimintatapoja pidettiin tärkeinä, mutta tärkeämmäksi vastaajat kokivat sen, miten esihenkilö soveltaa niitä osaksi omaa työtään. Soveltamistavoissa ratkaisevaa oli esihenkilön omat ihmis- ja oppimiskäsitykset sekä johtamisen tavat.
Tutkimuksen johtopäätösten perusteella ehdotamme, että organisaation esihenkilöasemassa olevien koulutuksissa huomioitaisiin jatkossa positiivisen henkilöstökokemuksen edellytykset ja työyhteisöjen vuorovaikutuksen vahvistaminen tässä opinnäytetyössä tulleiden havaintojen kannustamana.
Avainsanat: esihenkilötyö, johtamiskäytännöt, laadullinen tutkimus, positiivinen henkilöstökokemus, työhyvinvointi, Vamos-palvelu
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusaineisto on kerätty Vamos-palveluyksiköiden esihenkilöiltä avoimella kyselytutkimuksella sekä työpajatyöskentelyä hyödyntäen. Yhdestätoista esihenkilöstä kyselyyn vastasi yhdeksän ja työpajaan osallistui viisi. Avoimen kyselytutkimuksen vastausaineiston analysointi on toteutettu teoriasidonnaisella sisällönanalyysilla ja työpaja-työskentelyn aineisto aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksesta saadun aineiston perusteella olemme havainneet, että esihenkilöt ymmärtävät henkilöstökokemuksen ja siihen vaikuttavat tekijät sekä keskenään että työhyvinvoinnin viitekehykseen peilaten samankaltaisesti. Esihenkilöiden vastauksissa kuitenkin korostui ihminen edellä -ajatus: avoin vuorovaikutus, työntekijöiden arvostus ja tuki. Esihenkilöillä on organisaation puolelta käytössään selkeät ja monipuoliset toimintarakenteet ja työvälineet, joilla edistää positiivisen henkilöstökokemuksen muodostumista. Yhdenmukaisia toimintatapoja pidettiin tärkeinä, mutta tärkeämmäksi vastaajat kokivat sen, miten esihenkilö soveltaa niitä osaksi omaa työtään. Soveltamistavoissa ratkaisevaa oli esihenkilön omat ihmis- ja oppimiskäsitykset sekä johtamisen tavat.
Tutkimuksen johtopäätösten perusteella ehdotamme, että organisaation esihenkilöasemassa olevien koulutuksissa huomioitaisiin jatkossa positiivisen henkilöstökokemuksen edellytykset ja työyhteisöjen vuorovaikutuksen vahvistaminen tässä opinnäytetyössä tulleiden havaintojen kannustamana.
Avainsanat: esihenkilötyö, johtamiskäytännöt, laadullinen tutkimus, positiivinen henkilöstökokemus, työhyvinvointi, Vamos-palvelu