Liiketoimintamallin kehittäminen ravintola-alan yritykselle
Lorents, Aurelia (2024)
Lorents, Aurelia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612529
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli kehittää liiketoimintamalli omalle ravintola-alan yritykselle. Tarkoituksena oli luoda kattava suunnitelma, joka tukee yrityksen perustamista ja varmistaa sen kestävän menestyksen alalla. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan alan keskeiset haasteet ja mahdollisuudet, jotta yritys pystyisi toimimaan tehokkaasti kilpailuympäristössään.
Tutkimusmetodina käytetään laadullista tutkimusta, erityisesti konstruktiivista tutkimusta. Tämä lähestymistapa mahdollistaa teoreettisten tulosten soveltamisen käytännön liiketoimintasuunnitelman kehittämiseen. Konstruktiivinen tutkimus sisältää teorian ja käytännön yhdistämisen, mikä auttaa muodostamaan toimivan ja realistisen liiketoimintamallin.
Viitekehys koostuu useista eri lähteistä: ajankohtaisista artikkeleista, tutkimusartikkeleista ja asiantuntijahaastatteluista. Nämä aineistot tarjoavat kriittisen ymmärryksen ravintola-alasta, sen trendeistä, kuluttajakäyttäytymisestä ja kilpailuanalyyseistä. Artikkelit ja tutkimukset tarjoavat tie-teellistä näkemystä alasta, kun taas haastattelut tarjoavat syvällistä tietoa ja kokemusta suoraan alalta.
Tutkimuksen keskeiset tulokset sisältävät SWOT-analyysin ja Business Model Canvas (BMC) -analyysin sekä kehitetyn mittariston (Balance Scorecardin menetelmä hyödyntäen). Mittaristo auttaa mittaamaan ja seuraamaan yrityksen suorituskykyä eri osa-alueilla. SWOT-analyysi tuo esille yrityksen sisäiset vahvuudet ja heikkoudet sekä ulkoiset mahdollisuudet ja uhat. BMC-analyysi auttaa hahmottamaan yrityksen liiketoimintamallin keskeiset komponentit, kuten arvolupauksen, asiakassegmentit, tulovirrat, kustannusrakenteet ja sen miten kestävyys on otettu huomioon yrityksessä.
Päätelmissä korostetaan, että hyvin suunniteltu liiketoimintamalli on kriittinen menestyksen tekijä ravintola-alan yritykselle. Tulosten perusteella yrityksen on keskityttävä selkeään arvolupaukseen, tehokkaaseen resurssien hallintaan ja jatkuvasti muuttuvaan markkinaympäristöön sopeutumi-seen. Tutkimus osoittaa myös, että jatkuva markkinatilanteen seuranta ja nopea reagointi kulutta-jien tarpeisiin ovat avainasemassa kestävän kilpailuedun saavuttamisessa.
Opinnäytetyöstä rajattiin pois yrityksen luominen ja sen jatkovaiheet. Työn liitteenä on työn tuo-tokset, haastattelukysymykset sekä työn aikataulu.
Tutkimusmetodina käytetään laadullista tutkimusta, erityisesti konstruktiivista tutkimusta. Tämä lähestymistapa mahdollistaa teoreettisten tulosten soveltamisen käytännön liiketoimintasuunnitelman kehittämiseen. Konstruktiivinen tutkimus sisältää teorian ja käytännön yhdistämisen, mikä auttaa muodostamaan toimivan ja realistisen liiketoimintamallin.
Viitekehys koostuu useista eri lähteistä: ajankohtaisista artikkeleista, tutkimusartikkeleista ja asiantuntijahaastatteluista. Nämä aineistot tarjoavat kriittisen ymmärryksen ravintola-alasta, sen trendeistä, kuluttajakäyttäytymisestä ja kilpailuanalyyseistä. Artikkelit ja tutkimukset tarjoavat tie-teellistä näkemystä alasta, kun taas haastattelut tarjoavat syvällistä tietoa ja kokemusta suoraan alalta.
Tutkimuksen keskeiset tulokset sisältävät SWOT-analyysin ja Business Model Canvas (BMC) -analyysin sekä kehitetyn mittariston (Balance Scorecardin menetelmä hyödyntäen). Mittaristo auttaa mittaamaan ja seuraamaan yrityksen suorituskykyä eri osa-alueilla. SWOT-analyysi tuo esille yrityksen sisäiset vahvuudet ja heikkoudet sekä ulkoiset mahdollisuudet ja uhat. BMC-analyysi auttaa hahmottamaan yrityksen liiketoimintamallin keskeiset komponentit, kuten arvolupauksen, asiakassegmentit, tulovirrat, kustannusrakenteet ja sen miten kestävyys on otettu huomioon yrityksessä.
Päätelmissä korostetaan, että hyvin suunniteltu liiketoimintamalli on kriittinen menestyksen tekijä ravintola-alan yritykselle. Tulosten perusteella yrityksen on keskityttävä selkeään arvolupaukseen, tehokkaaseen resurssien hallintaan ja jatkuvasti muuttuvaan markkinaympäristöön sopeutumi-seen. Tutkimus osoittaa myös, että jatkuva markkinatilanteen seuranta ja nopea reagointi kulutta-jien tarpeisiin ovat avainasemassa kestävän kilpailuedun saavuttamisessa.
Opinnäytetyöstä rajattiin pois yrityksen luominen ja sen jatkovaiheet. Työn liitteenä on työn tuo-tokset, haastattelukysymykset sekä työn aikataulu.