Kommunikaation haasteet ensihoidon potilastyössä
Helen, Kati; Nyberg, Ira (2024)
Helen, Kati
Nyberg, Ira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512376
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ensihoidossa työskentelevien kokemuksia kommunikaation haasteista ja niiden vaikutuksesta potilastyöhön. Tutkimus kohdistui Pirkanmaalla sijaitsevan 9 Lives Ensihoito Oy:n henkilökuntaan. Opinnäytetyössä tutkittiin työntekijöiden kokemuksia eri potilasryhmien kanssa työskentelyssä ja samalla kartoitettiin esiin nousseita haasteita.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 17 työntekijälle, ja vastausprosentti oli yli 70 prosenttia, kun 12 henkilöä vastasi. Vastausten analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Laadulliseen tutkimukseen yhdistettiin myös määrällistä tutkimusta. Vastaajat korostivat kommunikaation merkitystä työssään, sillä kommunikaation epäonnistuessa potilasturvallisuus on vaarassa. Kaikki vastaajat olivat kohdanneet haasteita kommunikaatiossa, ja suuri osa ei ollut saanut erikseen koulutusta kommunikaatiohaasteisiin. Puolet vastaajista katsoi tarvitsevansa lisää koulutusta tähän aiheeseen liittyen.
Tämän tutkimuksen tulokset antavat tietoa ensihoidon työntekijöiden kokemuksista ja heidän kokemistaan kommunikaation haasteista potilastyössä. Saadut tiedot voivat toimia perustana tuleville kehitystoimille ja koulutuksille työyhteisössä. Jatkotutkimusaiheena voisi olla ensihoidossa käytettäväksi soveltuvien teknisten apuvälineiden tutkiminen sekä lisäkoulutuksen tarjoaminen työntekijöille kommunikaation haasteiden käsittelemiseksi.
Asiasanat: ensihoito, kommunikaatio, kommunikaation haasteet, vuorovaikutus The purpose of the study was to find out emergency care employees´ of communication challenges and their impact on patient work. The study focused on the staff of 9 Lives Emergency care Ltd. Located in Pirkanmaa. The thesis examined the experiences of employees when working with different patient groups as well as the challenges that have arisen.
The research was carried out with an electronic questionnaire, which contained both closed and open-ended questions. The survey was sent to 17 employees, and the response rate was over 70%, with 2 people responding. In the analysis of the answers, material-oriented content analysis was used by combining qualitative and quantitative research methods. The respondents emphasized the importance of communication in their work; if communication fails, patient safety is at risk. All respondents had encountered challenges in communication and a large number had not received separate training for communication challenges. Half of the respondents felt that they needed more training on this topic.
The results of this study provide information about the experiences of primary care workers and the challenges they experience in communication in patient work, and they can serve as a basis for future development activities and trainings in the work community. A further research topic could be the study of technical aids suitable for use in emergency care and the provision of additional training for employees to deal with communication challenges.
Keywords: emergency care, communication, communication challenges, interaction
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 17 työntekijälle, ja vastausprosentti oli yli 70 prosenttia, kun 12 henkilöä vastasi. Vastausten analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Laadulliseen tutkimukseen yhdistettiin myös määrällistä tutkimusta. Vastaajat korostivat kommunikaation merkitystä työssään, sillä kommunikaation epäonnistuessa potilasturvallisuus on vaarassa. Kaikki vastaajat olivat kohdanneet haasteita kommunikaatiossa, ja suuri osa ei ollut saanut erikseen koulutusta kommunikaatiohaasteisiin. Puolet vastaajista katsoi tarvitsevansa lisää koulutusta tähän aiheeseen liittyen.
Tämän tutkimuksen tulokset antavat tietoa ensihoidon työntekijöiden kokemuksista ja heidän kokemistaan kommunikaation haasteista potilastyössä. Saadut tiedot voivat toimia perustana tuleville kehitystoimille ja koulutuksille työyhteisössä. Jatkotutkimusaiheena voisi olla ensihoidossa käytettäväksi soveltuvien teknisten apuvälineiden tutkiminen sekä lisäkoulutuksen tarjoaminen työntekijöille kommunikaation haasteiden käsittelemiseksi.
Asiasanat: ensihoito, kommunikaatio, kommunikaation haasteet, vuorovaikutus
The research was carried out with an electronic questionnaire, which contained both closed and open-ended questions. The survey was sent to 17 employees, and the response rate was over 70%, with 2 people responding. In the analysis of the answers, material-oriented content analysis was used by combining qualitative and quantitative research methods. The respondents emphasized the importance of communication in their work; if communication fails, patient safety is at risk. All respondents had encountered challenges in communication and a large number had not received separate training for communication challenges. Half of the respondents felt that they needed more training on this topic.
The results of this study provide information about the experiences of primary care workers and the challenges they experience in communication in patient work, and they can serve as a basis for future development activities and trainings in the work community. A further research topic could be the study of technical aids suitable for use in emergency care and the provision of additional training for employees to deal with communication challenges.
Keywords: emergency care, communication, communication challenges, interaction