Oikeusministeriön hallinnonalan opinnäytetyöt ja niiden hyödynnettävyys
Jokinen, Inka (2024)
Jokinen, Inka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051813159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051813159
Tiivistelmä
Ammattikorkeakouluopintoihin liittyy merkittävänä osana työelämäyhteys, joka näkyy myös opinnäytetöissä. Jatkuvat työelämässä tapahtuvat muutokset edellyttävät ammattitaidon ylläpitoa ja kehittämistä, jolloin opinnäytetöiden merkitys asiantuntijuuden kasvamiselle korostuu. Työelämälähtöisten opinnäytetöiden oletetaan tuottavan työyhteisölle sekä ajankohtaista tietoa että uutta osaamista. Näin ollen opinnäytetöiden keskeisenä vaikuttavuustavoitteena voidaan pitää työelämätaitojen kehittymistä ja työuralla etenemistä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia oikeusministeriön hallinnonalan opinnäytetyöprosesseja osana työnantajakuvaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisina opinnäytetyöprosessit näyttäytyvät hallinnonalan sektorilla. Lisäksi selvitettiin, voitaisiinko opinnäytetöiden avulla kehittää aktiivisesti työnantajakuvaa.
Työn tietoperusta koostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä käsitellään oikeusministeriötä organisaationa sekä esitellään Pidetty! -hanke ja opinnäytetyöprosessien tilannetta oikeusministeriön hallinnonalalla. Toisessa pääluvussa tarkastellaan ammattikorkeakoulujen ja työelämän yhteistyötä opinnäytetöiden näkökulmasta. Kolmannessa pääluvussa käydään läpi työnantajakuvaa ja sen merkitystä opiskelijoiden keskuudessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jotta pystyttiin saamaan mahdollisimman yksityiskohtaisesti tietoa opinnäytetyöprosessien tilanteesta oikeusministeriön hallinnonalalla tarkastellen samalla, kuinka työnantajakuvaa näyttäytyy osana näitä prosesseja. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla neljää oikeusministeriön hallinnonalalla työskentelevää henkilöä. Opinnäytetyötutkimus valmistui toukokuussa 2024.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että opinnäytetyöprosesseissa on eroavaisuuksia organisaation mukaan. Niissä organisaatioissa, joissa työharjoittelijoita on yleisesti ottaen enemmän, ovat opinnäytetyöprosessit johdonmukaisempia ja organisoidumpia. Yhteydenpito opinnäytetyöprosessin aikana on pääosin opiskelijalähtöistä.
Käytännönläheiset aiheet nähdään kaikista hyödyllisimpinä, sillä ne mahdollistavat paremmin opinnäytetöistä saatujen tulosten hyödyntämisen. Opinnäytetyöt sekä muut oppilaitosyhteistyöt nähdään potentiaalisena keinona työnantajakuvan kehittämisessä.
Opinnäytetyöprosesseja oikeusministeriön hallinnonalalla voidaan kehittää johdonmukaisemmaksi esimerkiksi ottamalla valmiit aihe-ehdotukset käyttöön läpi hallinnonalan sektorin. Lisäksi työnantajakuvaa voidaan vahvistaa lisäämällä ulkoista viestintää opiskelijoiden suuntaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia oikeusministeriön hallinnonalan opinnäytetyöprosesseja osana työnantajakuvaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisina opinnäytetyöprosessit näyttäytyvät hallinnonalan sektorilla. Lisäksi selvitettiin, voitaisiinko opinnäytetöiden avulla kehittää aktiivisesti työnantajakuvaa.
Työn tietoperusta koostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä käsitellään oikeusministeriötä organisaationa sekä esitellään Pidetty! -hanke ja opinnäytetyöprosessien tilannetta oikeusministeriön hallinnonalalla. Toisessa pääluvussa tarkastellaan ammattikorkeakoulujen ja työelämän yhteistyötä opinnäytetöiden näkökulmasta. Kolmannessa pääluvussa käydään läpi työnantajakuvaa ja sen merkitystä opiskelijoiden keskuudessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jotta pystyttiin saamaan mahdollisimman yksityiskohtaisesti tietoa opinnäytetyöprosessien tilanteesta oikeusministeriön hallinnonalalla tarkastellen samalla, kuinka työnantajakuvaa näyttäytyy osana näitä prosesseja. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla neljää oikeusministeriön hallinnonalalla työskentelevää henkilöä. Opinnäytetyötutkimus valmistui toukokuussa 2024.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että opinnäytetyöprosesseissa on eroavaisuuksia organisaation mukaan. Niissä organisaatioissa, joissa työharjoittelijoita on yleisesti ottaen enemmän, ovat opinnäytetyöprosessit johdonmukaisempia ja organisoidumpia. Yhteydenpito opinnäytetyöprosessin aikana on pääosin opiskelijalähtöistä.
Käytännönläheiset aiheet nähdään kaikista hyödyllisimpinä, sillä ne mahdollistavat paremmin opinnäytetöistä saatujen tulosten hyödyntämisen. Opinnäytetyöt sekä muut oppilaitosyhteistyöt nähdään potentiaalisena keinona työnantajakuvan kehittämisessä.
Opinnäytetyöprosesseja oikeusministeriön hallinnonalalla voidaan kehittää johdonmukaisemmaksi esimerkiksi ottamalla valmiit aihe-ehdotukset käyttöön läpi hallinnonalan sektorin. Lisäksi työnantajakuvaa voidaan vahvistaa lisäämällä ulkoista viestintää opiskelijoiden suuntaan.