Korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia hyvinvoinnistaan - kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Lindfors, Sini-Maria; Reijola, Anni (2024)
Lindfors, Sini-Maria
Reijola, Anni
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051813166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051813166
Tiivistelmä
Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnilla on merkittävä vaikutus opintojen sujuvuuteen sekä kokonaisvaltaisesti opiskelijoiden elämänlaatuun. Hyvinvointi on käsitteenä laaja ja pitää sisällään monia eri osa-alueita. Koronapandemian myötä korkeakouluopiskelijoiden elinympäristö on kokenut pysyviä muutoksia ja opetusmenetelmät ovat muokkautuneet niiden mukana. Viime vuosien muutosten vuoksi aihe on ajankohtainen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kuvaileva kirjallisuuskatsaus korkea-kouluopiskelijoiden kokemasta hyvinvoinnista. Tavoitteena oli tuottaa työn tilaajalle kattava yleiskuva Suomessa opiskelevien korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin tilasta viimeaikaisten tutkimusten tuloksia yhdeksi kokonaisuudeksi koostamalla. Työhön valittiin lähteiksi 9 tutkimusta ja 5 tieteellistä artikkelia. Kaikki lähteet olivat suomenkielisiä lukuun ottamatta yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, joka tiedonhaussa löytyi sisällöltään samanlaisena sekä suomenkielisenä että englanninkielisenä.
Tuloksista nousi selkeästi esille viisi tekijää, jotka sisälsivät positiivisia sekä negatiivisia vaikutuksia korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin: työskentely ja taloudellinen tilanne, sosiaaliset verkostot, mielenterveys, elintavat ja oppimis-vaikeudet. Mielenterveysongelmat olivat yleisin hyvinvointia heikentävä tekijä korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnissa. Tärkeimpiä hyvinvointia edistäviä tekijöitä olivat positiivisesti vaikuttavat ihmissuhteet ja terveelliset elintavat. Yksilön subjektiivisen kokemuksen merkitys hyvinvoinnissa nousi esille myös tutkimuksissa.
Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin tutkimista on edelleen syytä jatkaa, sillä valtakunnallisista opiskeluterveydenhuollon muutoksista on kulunut niin vähän aikaa, etteivät muutosten vaikutukset vielä näy tutkimuksissa. Opiskeluterveydenhuollon muutoksen vaikutuksia myös opiskelijoiden näkökulmasta tulisi tutkia. Erityisesti työn tilaajalle jatkotutkimusehdotuksena uuden kampusalueen valmistumisen myötä olisi järkevää tutkia, kuinka opiskeluympäristön muuttuminen on vaikuttanut opiskeluhyvinvointiin. Tämän työn tilaaja Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Xamk voi hyödyntää tätä opinnäytetyötä esimerkiksi omien opiskelijapalveluidensa kehittämiseen. The well-being of higher education students has a significant impact on the success of their studies and their overall quality of life. Well-being is a broad concept that encompasses many different perspectives. In the wake of the covid19 pandemic, the living environment of higher education students has undergone permanent changes and teaching methods have evolved accordingly. The changes in recent years make this a topical issue.
The purpose of the thesis was to produce a descriptive literature review on the well-being experienced by higher education students. The aim was to produce a comprehensive overview of the well-being of higher education students studying in Finland by compiling the results of recent studies into a single report. The sources selected for this report were 9 studies and 5 scientific articles. All sources were in Finnish, except for one English scientific article, which was found in both Finnish and English with identical content.
Five factors emerged clearly from the results, which included both positive and negative effects on the well-being of higher education students: work and financial situation, social networks, mental health, lifestyle and learning difficulties. Mental health problems were the most common factor affecting the well-being of higher education students. Positive relationships and healthy lifestyles were the most important factors contributing to well-being. The importance of an individual's subjective experience of well-being was also highlighted in the studies.
Further research into the well-being of higher education students is still needed, as so little time has passed since the national changes in student health care that the effects of these changes are not yet reflected in the studies. The effects of the changes in student health care should also be studied from the perspective of students. Especially for the commissioner of the work, it would make sense to investigate how the changes in the study environment have affected student well-being after moving to the new campus. The client of this work the South-Eastern Finland University of Applied Sciences Xamk can use this thesis for example to develop their own student services.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kuvaileva kirjallisuuskatsaus korkea-kouluopiskelijoiden kokemasta hyvinvoinnista. Tavoitteena oli tuottaa työn tilaajalle kattava yleiskuva Suomessa opiskelevien korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin tilasta viimeaikaisten tutkimusten tuloksia yhdeksi kokonaisuudeksi koostamalla. Työhön valittiin lähteiksi 9 tutkimusta ja 5 tieteellistä artikkelia. Kaikki lähteet olivat suomenkielisiä lukuun ottamatta yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, joka tiedonhaussa löytyi sisällöltään samanlaisena sekä suomenkielisenä että englanninkielisenä.
Tuloksista nousi selkeästi esille viisi tekijää, jotka sisälsivät positiivisia sekä negatiivisia vaikutuksia korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin: työskentely ja taloudellinen tilanne, sosiaaliset verkostot, mielenterveys, elintavat ja oppimis-vaikeudet. Mielenterveysongelmat olivat yleisin hyvinvointia heikentävä tekijä korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnissa. Tärkeimpiä hyvinvointia edistäviä tekijöitä olivat positiivisesti vaikuttavat ihmissuhteet ja terveelliset elintavat. Yksilön subjektiivisen kokemuksen merkitys hyvinvoinnissa nousi esille myös tutkimuksissa.
Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin tutkimista on edelleen syytä jatkaa, sillä valtakunnallisista opiskeluterveydenhuollon muutoksista on kulunut niin vähän aikaa, etteivät muutosten vaikutukset vielä näy tutkimuksissa. Opiskeluterveydenhuollon muutoksen vaikutuksia myös opiskelijoiden näkökulmasta tulisi tutkia. Erityisesti työn tilaajalle jatkotutkimusehdotuksena uuden kampusalueen valmistumisen myötä olisi järkevää tutkia, kuinka opiskeluympäristön muuttuminen on vaikuttanut opiskeluhyvinvointiin. Tämän työn tilaaja Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Xamk voi hyödyntää tätä opinnäytetyötä esimerkiksi omien opiskelijapalveluidensa kehittämiseen.
The purpose of the thesis was to produce a descriptive literature review on the well-being experienced by higher education students. The aim was to produce a comprehensive overview of the well-being of higher education students studying in Finland by compiling the results of recent studies into a single report. The sources selected for this report were 9 studies and 5 scientific articles. All sources were in Finnish, except for one English scientific article, which was found in both Finnish and English with identical content.
Five factors emerged clearly from the results, which included both positive and negative effects on the well-being of higher education students: work and financial situation, social networks, mental health, lifestyle and learning difficulties. Mental health problems were the most common factor affecting the well-being of higher education students. Positive relationships and healthy lifestyles were the most important factors contributing to well-being. The importance of an individual's subjective experience of well-being was also highlighted in the studies.
Further research into the well-being of higher education students is still needed, as so little time has passed since the national changes in student health care that the effects of these changes are not yet reflected in the studies. The effects of the changes in student health care should also be studied from the perspective of students. Especially for the commissioner of the work, it would make sense to investigate how the changes in the study environment have affected student well-being after moving to the new campus. The client of this work the South-Eastern Finland University of Applied Sciences Xamk can use this thesis for example to develop their own student services.