Ajanhallinnan ja viestintätaitojen parantaminen työssä: Henkilökohtainen kehitys oppimispäiväkirjan avulla
Mattila, Suvi-Marja (2024)
Mattila, Suvi-Marja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013420
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on päiväkirjamallinen työ, jossa seurataan tekijän päivittäistä ja viikoittaista työskentelyä hallintokoordinaattorin työtehtävässä kahdeksan viikon ajan. Seurantajakson aikaväli oli 11.3.2024-3.5.2024.
Työn alussa on johdanto, jossa esitellään opinnäytetyön tavoitteet, tekijän kehityskohteet sekä työssä käytetyt lähteet. Näitä seuraa lähtötilanne, jossa on tarkasteltu tekijän ammatillinen osaaminen ja tarvittavat taidot työtehtävien suorittamiseksi. Osiossa on analysoitu työn kannalta merkittävät sidosryhmät sekä kuvattu työpaikalla tapahtuvia vuorovaikutustilanteita.
Lähtötilanteen jälkeen on toteutettu kahdeksan viikon seurantajakson raportointi viikkoanalyyseineen. Viikkoanalyyseissä raportoitiin viikon aikana tehdyt havainnot ja ratkaistut ongelmat, jotka perustuivat työssä käytettyihin lähdemateriaaleihin. Työn päättää pohdintaosuus, jossa arvioidaan asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja seurantajakson aikana tapahtunutta ammatillista kehitystä.
Opinnäytetyön tavoitteena on edistää tekijän ammatillista kehitystä erityisesti ajanhallinnassa ja viestintätaitojen osa-alueilla. Lisäksi pyritään tunnistamaan tekijän kohtaamat haasteet ja onnistumiset työssä, sekä soveltamaan teoriasta opittuja menetelmiä käytännön työelämässä.
Työn alussa on johdanto, jossa esitellään opinnäytetyön tavoitteet, tekijän kehityskohteet sekä työssä käytetyt lähteet. Näitä seuraa lähtötilanne, jossa on tarkasteltu tekijän ammatillinen osaaminen ja tarvittavat taidot työtehtävien suorittamiseksi. Osiossa on analysoitu työn kannalta merkittävät sidosryhmät sekä kuvattu työpaikalla tapahtuvia vuorovaikutustilanteita.
Lähtötilanteen jälkeen on toteutettu kahdeksan viikon seurantajakson raportointi viikkoanalyyseineen. Viikkoanalyyseissä raportoitiin viikon aikana tehdyt havainnot ja ratkaistut ongelmat, jotka perustuivat työssä käytettyihin lähdemateriaaleihin. Työn päättää pohdintaosuus, jossa arvioidaan asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja seurantajakson aikana tapahtunutta ammatillista kehitystä.
Opinnäytetyön tavoitteena on edistää tekijän ammatillista kehitystä erityisesti ajanhallinnassa ja viestintätaitojen osa-alueilla. Lisäksi pyritään tunnistamaan tekijän kohtaamat haasteet ja onnistumiset työssä, sekä soveltamaan teoriasta opittuja menetelmiä käytännön työelämässä.