Pienyrittäjien haasteet ja tuen tarve kestävän liiketoiminnan kehittämisessä: kohti Sustainable Travel Finland -destinaatiomerkkiä Levillä
Arajärvi, Tiina (2024)
Arajärvi, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013447
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, minkälaisia haasteita ja tuen tarpeita Leviläisillä matkailualan pienyrityksillä on kestävän liiketoiminnan kehittämisessä ja Sustainable Travel Finland -ohjelman suorittamisessa. Osana kestävän matkailun kehittämistä Levi tavoittelee alueellista Sustainable Travel Finland -merkkiä, jonka saavuttamiseksi alueen yrityksistä 67 tulee olla STF-ohjelma suoritettuna.
Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen. Matkailualan pienyrittäjien haasteita ja tuen tarpeita kestävän liiketoiminnan kehittämisessä ja STF-ohjelman suorittamisessa kartoitettiin teemahaastattelujen avulla. Analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoitti, että vastuullisuuden ja kestävän matkailun käsitteet ovat tunnettuja pienyrittäjien keskuudessa ja he arvostavat kestävää matkailua osana liiketoimintaansa. Pienyritysten kestävän liiketoiminnan kehittämisen päähaasteet liittyvät resurssien rajallisuuteen, erityisesti ajan, osaamisen ja taloudellisten voimavarojen osalta. Sisäisiä motivaatiotekijöitä kestävän liiketoiminnan kehittämiseen ovat omat arvot, kiinnostuneisuus vastuullisuudesta ja halu kehittää aluetta. Ulkoisia motivaatiotekijöitä ovat kilpailuetu, strategiset kumppanuudet ja taloudellinen hyöty. Tutkimuksen tulosten mukaan on keskeistä, että aluekehittäjät pitävät kestävän matkailun esillä ja edistävät sitä aktiivisesti. Motivointi ja positiivinen rohkaisu ovat tärkeitä tekijöitä yrittäjien innostamisessa ja sitouttamisessa yritysvastuutyöhön. Käytännönläheiset tukitoimet, yhteisöllisyyden vahvistaminen ja taloudelliset kannustimet edistävät yritysten kestävän liiketoiminnan kehittämistä ja sertifiointien valmiiksi saattamista.
Tutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin toimenpidesuosituksia aluekehittäjille, kuinka he voisivat omien resurssiensa rajoissa tukea pienyrittäjiä kohti kestävämpää liiketoimintaa ja STF-ohjelman valmiiksi saattamista. Yrittäjien tukeminen on keskeisessä asemassa Levin alueen kestävän matkailun kehittämisessä ja alueellisen destinaatiomerkin saavuttamisessa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen. Matkailualan pienyrittäjien haasteita ja tuen tarpeita kestävän liiketoiminnan kehittämisessä ja STF-ohjelman suorittamisessa kartoitettiin teemahaastattelujen avulla. Analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoitti, että vastuullisuuden ja kestävän matkailun käsitteet ovat tunnettuja pienyrittäjien keskuudessa ja he arvostavat kestävää matkailua osana liiketoimintaansa. Pienyritysten kestävän liiketoiminnan kehittämisen päähaasteet liittyvät resurssien rajallisuuteen, erityisesti ajan, osaamisen ja taloudellisten voimavarojen osalta. Sisäisiä motivaatiotekijöitä kestävän liiketoiminnan kehittämiseen ovat omat arvot, kiinnostuneisuus vastuullisuudesta ja halu kehittää aluetta. Ulkoisia motivaatiotekijöitä ovat kilpailuetu, strategiset kumppanuudet ja taloudellinen hyöty. Tutkimuksen tulosten mukaan on keskeistä, että aluekehittäjät pitävät kestävän matkailun esillä ja edistävät sitä aktiivisesti. Motivointi ja positiivinen rohkaisu ovat tärkeitä tekijöitä yrittäjien innostamisessa ja sitouttamisessa yritysvastuutyöhön. Käytännönläheiset tukitoimet, yhteisöllisyyden vahvistaminen ja taloudelliset kannustimet edistävät yritysten kestävän liiketoiminnan kehittämistä ja sertifiointien valmiiksi saattamista.
Tutkimuksen tulosten pohjalta laadittiin toimenpidesuosituksia aluekehittäjille, kuinka he voisivat omien resurssiensa rajoissa tukea pienyrittäjiä kohti kestävämpää liiketoimintaa ja STF-ohjelman valmiiksi saattamista. Yrittäjien tukeminen on keskeisessä asemassa Levin alueen kestävän matkailun kehittämisessä ja alueellisen destinaatiomerkin saavuttamisessa tulevaisuudessa.