Vaikuttajauupumus nuorilla sosiaalisen median vaikuttajilla
Karhu, Nenna (2024)
Karhu, Nenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013575
Tiivistelmä
Yhä useampi nuori haaveilee työllistyvänsä sosiaalisen median avulla, kuten toimivansa vaikuttajana. Vaikuttajan uran varjopuolia on kuitenkin tutkittu vasta hyvin vähän etenkin Suomessa. Monen mielestä vaikuttajan työ näyttää helpolta, vaikka todellisuudessa kaupallisten yhteistyökampanjoiden taustalla on useita työtehtäviä ja kymmeniä työtunteja, mitkä eivät näy sosiaalisen median kanavilta ulospäin. Lisäksi vaikuttaja on jatkuvasti altis julkiselle arvostelulle. Some ja sen lisääntynyt käyttö pandemia-aikana kuuluvat tämänhetkisen nuorten mielenterveyskriisin taustatekijöihin, minkä takia onkin erittäin tärkeää, että aihetta tutkitaan paitsi käyttäjien myös vaikuttajien näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten uupumus oireilee vaikuttajilla, mitkä ovat vaikuttajauupumuksen erityispiirteet ja löytyykö sille selkeä yhteinen tekijä. Opinnäytetyö pyrki vastaamaan kysymyksiin, kuten mitkä tekijät sisällöntuotannossa altistavat vaikuttajat uupumukselle sekä millaisia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä he ovat ottaneet käyttöön uupumuksen välttämiseksi ja elämänlaadun lisäämiseksi. Lisäksi tutkittiin, oireileeko vaikuttajauupumus tietyssä kohtaa uraa.
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin kuutta uupumusoireita kokenutta suomalaista sosiaalisen median vaikuttajaa. Haastateltavilla oli vähintään kaksi vuotta vaikuttajan uraa takana, yli 30 000 seuraajaa käyttämillään kanavilla sekä he olivat iältään 18–31-vuotiaita. Aineisto kerättiin kevään 2024 aikana, ja jokaisella vaikuttajalla on ollut mahdollisuus kertoa kokemuksistaan nimettömästi tai omalla nimellään.
Tutkimuksesta selvisi, että uupumuksen takana on yli 20 erilaista tekijää. Vaikka suurin osa niistä on yhteisiä tekijöitä työuupumuksen kanssa, on vaikuttajauupumuksella erityispiirteitä kuten julkisuuden ja algoritmien vaikutus mielenterveyteen. Vaikuttajauupumus oireili sekä fyysisinä, psyykkisinä, emotionaalisina että sosiaalisina oireina, joista yksi yhteinen oire vaikuttajien kesken oli väsymys. Tuloksista voidaan myös huomata, ettei uupumus oireillut tietyssä kohtaa uraa vaan ennemmin tiettynä vuonna: vuoden 2023 aikana uupumukseen sairastui viisi kuudesta vaikuttajasta, joista kaksi jäi sairaslomalle samana vuonna.
Vaikka erityisesti TikTok on nuorten keskuudessa suosituin somealusta, kokivat vaikuttajat sen kuitenkin kaikista kuormittavimmaksi alustaksi sen arvaamattoman algoritmin vuoksi. Erityisesti uuden sisällön julkaisuvaihe kuormittaa vaikuttajia eniten, sillä sisällön analytiikka eli ulkopuolinen tekijä määrittelee lopulta, oliko video onnistunut vai ei.
Vaikuttajat halusivat myös jakaa omia vinkkejään siitä, kuinka uupumusta voi ennaltaehkäistä ja helpottaa. Lisäksi he jakoivat ajatuksia, joiden avulla voi pohtia, onko vaikuttajan ura sopiva uravalinta siitä haaveilevalle.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten uupumus oireilee vaikuttajilla, mitkä ovat vaikuttajauupumuksen erityispiirteet ja löytyykö sille selkeä yhteinen tekijä. Opinnäytetyö pyrki vastaamaan kysymyksiin, kuten mitkä tekijät sisällöntuotannossa altistavat vaikuttajat uupumukselle sekä millaisia ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä he ovat ottaneet käyttöön uupumuksen välttämiseksi ja elämänlaadun lisäämiseksi. Lisäksi tutkittiin, oireileeko vaikuttajauupumus tietyssä kohtaa uraa.
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin kuutta uupumusoireita kokenutta suomalaista sosiaalisen median vaikuttajaa. Haastateltavilla oli vähintään kaksi vuotta vaikuttajan uraa takana, yli 30 000 seuraajaa käyttämillään kanavilla sekä he olivat iältään 18–31-vuotiaita. Aineisto kerättiin kevään 2024 aikana, ja jokaisella vaikuttajalla on ollut mahdollisuus kertoa kokemuksistaan nimettömästi tai omalla nimellään.
Tutkimuksesta selvisi, että uupumuksen takana on yli 20 erilaista tekijää. Vaikka suurin osa niistä on yhteisiä tekijöitä työuupumuksen kanssa, on vaikuttajauupumuksella erityispiirteitä kuten julkisuuden ja algoritmien vaikutus mielenterveyteen. Vaikuttajauupumus oireili sekä fyysisinä, psyykkisinä, emotionaalisina että sosiaalisina oireina, joista yksi yhteinen oire vaikuttajien kesken oli väsymys. Tuloksista voidaan myös huomata, ettei uupumus oireillut tietyssä kohtaa uraa vaan ennemmin tiettynä vuonna: vuoden 2023 aikana uupumukseen sairastui viisi kuudesta vaikuttajasta, joista kaksi jäi sairaslomalle samana vuonna.
Vaikka erityisesti TikTok on nuorten keskuudessa suosituin somealusta, kokivat vaikuttajat sen kuitenkin kaikista kuormittavimmaksi alustaksi sen arvaamattoman algoritmin vuoksi. Erityisesti uuden sisällön julkaisuvaihe kuormittaa vaikuttajia eniten, sillä sisällön analytiikka eli ulkopuolinen tekijä määrittelee lopulta, oliko video onnistunut vai ei.
Vaikuttajat halusivat myös jakaa omia vinkkejään siitä, kuinka uupumusta voi ennaltaehkäistä ja helpottaa. Lisäksi he jakoivat ajatuksia, joiden avulla voi pohtia, onko vaikuttajan ura sopiva uravalinta siitä haaveilevalle.