Tekoälyn hyödyntäminen eritasoisten ohjelmoijien apuvälineenä
Tikka, Nikke (2024)
Tikka, Nikke
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013457
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoitus on tutkia tekoälysovellusten käytön mielekkyyttä ohjelmoinnin apuvälineinä. Työssä keskitytään Github Copilot- ja ChatGPT-tekoälyihin. Tavoitteena on selvittää, kuinka hyödyllisiä edellä mainitut tekoälyt ovat tavanomaisessa ohjelmistokehityksessä ja kuinka merkittävästi niillä kyetään tehostamaan ohjelmistokehittäjän työtä.
Insinöörityössä toteutetaan Android-sovellus, jolla voidaan laskea miniatyyrilautapeleille tyypillisiä nopanheittojen odotusarvoja. Itse sovelluksen aihepiiri ei varsinaisesti ole työn kannalta oleellinen, mutta se tarjoaa riittävän monimutkaisuuden selvityksen kannalta olematta kuitenkaan liian haastava. Kehitysympäristöksi valittiin entuudestaan tuttu Android Studio, jotta tekoälyjen tarjoamien ehdotusten laatua pystytään mahdollisimman hyvin valvomaan.
Työn yhteydessä toteutetaan myös lyhyt koe aloittelevan ohjelmointiopiskelijan kanssa, jonka tavoitteena on selvittää tekoälyn käytön mielekkyyttä kehittäjälle entuudestaan tuntemattomassa ympäristössä.
Tavoitteena on saavuttaa hyvä yleiskuva tekoälyjen käytön hyödyllisyydestä ohjelmoijan apuvälineinä.
Insinöörityössä toteutetaan Android-sovellus, jolla voidaan laskea miniatyyrilautapeleille tyypillisiä nopanheittojen odotusarvoja. Itse sovelluksen aihepiiri ei varsinaisesti ole työn kannalta oleellinen, mutta se tarjoaa riittävän monimutkaisuuden selvityksen kannalta olematta kuitenkaan liian haastava. Kehitysympäristöksi valittiin entuudestaan tuttu Android Studio, jotta tekoälyjen tarjoamien ehdotusten laatua pystytään mahdollisimman hyvin valvomaan.
Työn yhteydessä toteutetaan myös lyhyt koe aloittelevan ohjelmointiopiskelijan kanssa, jonka tavoitteena on selvittää tekoälyn käytön mielekkyyttä kehittäjälle entuudestaan tuntemattomassa ympäristössä.
Tavoitteena on saavuttaa hyvä yleiskuva tekoälyjen käytön hyödyllisyydestä ohjelmoijan apuvälineinä.