Opinnollistamisen prosessia kuvaavan virtuaalisen oppimisympäristön kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Pasanen, Reetta (2024)
Pasanen, Reetta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013602
Tiivistelmä
Työelämä ja työelämän tarpeet muuttuvat jatkuvasti. Tuleviin tarpeisiin on pyritty vastaamaan kehittämällä koulutus- ja työllisyyspalveluja siten, että osaamisen hankkimisen ja kerryttämisen tavat monipuolistuvat. Työpajojen merkitys yhtenä kohtaanto-ongelmien ratkojana ja jatkuvan oppimisen täydentäjänä on vahvistumassa, kun yhteistyö ammatillisten oppilaitosten kanssa kehittyy edelleen. Työpajoilla toteutettava opinnollistaminen tarjoaa joustavan tavan ammattitaitojen oppimiselle ja madaltaa usein kynnystä opintoihin hakeutumiselle.
Opinnäytetyöllä etsittiin vastausta käytännön työssä havaittuun ongelmaan. Opinnollistamisen käsite sekä prosessi ovat vieraita, ja niitä on vaikea selittää valmentautujille. Koska kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Virtuaalisesti omalla polulla (VOP) -hankkeen kanssa, tuotos toteutettiin digitaalisena. Tavoitteena oli selvittää, millainen on käyttäjälähtöinen opinnollistamisen prosessia kuvaava virtuaalinen oppimisympäristö. Tämän lisäksi haluttiin suunnitella ja toteuttaa opinnollistamisen prosessia avaava ja käsitteitä selventävä työkalu, jota voidaan hyödyntää sekä perehdytyksen ja uraohjauksen tukena että itsenäisen tiedonhankinnan välineenä.
Käyttäjälähtöisyyden varmistamiseksi ja tarpeisiin vastaavan sisällön määrittämiseksi kehittämisprosessiin osallistettiin sekä työpajatoiminnan asiakkaita että opinnollistamisen prosessiin osallistuvaa henkilöstöä. Kehittämistyössä sovellettiin useita palvelumuotoilun menetelmiä ja prosessi noudatti palvelumuotoilussa yleisesti käytössä olevaa tuplatimanttimallia. Kerättyä aineistoa peilattiin myös taustateoriaan.
Tutkimusaineiston perusteella oppimisympäristön tärkeimmiksi ominaisuuksiksi ja suunnitteluajureiksi kiteytyivät selkeys, visuaalisuus, käytettävyys ja pelillisyys. Nämä otettiin huomioon suunnittelussa ja oppimisympäristön rakentamisessa. Kehittämistyön lopputuloksena julkaistiin virtuaalinen oppimisympäristö, joka kuvaa opinnollistamisen prosessia eri vaiheineen. Opinnollistamisen skenaarion avulla käyttäjälle muodostuu ymmärrys muun muassa työvalmennuksesta, opinnollistamisen eri vaiheista sekä siihen osallistuvasta henkilöstöstä.
Opinnäytetyöllä etsittiin vastausta käytännön työssä havaittuun ongelmaan. Opinnollistamisen käsite sekä prosessi ovat vieraita, ja niitä on vaikea selittää valmentautujille. Koska kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Virtuaalisesti omalla polulla (VOP) -hankkeen kanssa, tuotos toteutettiin digitaalisena. Tavoitteena oli selvittää, millainen on käyttäjälähtöinen opinnollistamisen prosessia kuvaava virtuaalinen oppimisympäristö. Tämän lisäksi haluttiin suunnitella ja toteuttaa opinnollistamisen prosessia avaava ja käsitteitä selventävä työkalu, jota voidaan hyödyntää sekä perehdytyksen ja uraohjauksen tukena että itsenäisen tiedonhankinnan välineenä.
Käyttäjälähtöisyyden varmistamiseksi ja tarpeisiin vastaavan sisällön määrittämiseksi kehittämisprosessiin osallistettiin sekä työpajatoiminnan asiakkaita että opinnollistamisen prosessiin osallistuvaa henkilöstöä. Kehittämistyössä sovellettiin useita palvelumuotoilun menetelmiä ja prosessi noudatti palvelumuotoilussa yleisesti käytössä olevaa tuplatimanttimallia. Kerättyä aineistoa peilattiin myös taustateoriaan.
Tutkimusaineiston perusteella oppimisympäristön tärkeimmiksi ominaisuuksiksi ja suunnitteluajureiksi kiteytyivät selkeys, visuaalisuus, käytettävyys ja pelillisyys. Nämä otettiin huomioon suunnittelussa ja oppimisympäristön rakentamisessa. Kehittämistyön lopputuloksena julkaistiin virtuaalinen oppimisympäristö, joka kuvaa opinnollistamisen prosessia eri vaiheineen. Opinnollistamisen skenaarion avulla käyttäjälle muodostuu ymmärrys muun muassa työvalmennuksesta, opinnollistamisen eri vaiheista sekä siihen osallistuvasta henkilöstöstä.