Varhaiskasvattajien sosioemotionaalinen kompetenssi : lasten tunnetaitoja vahvistamassa
Rutanen, Noora (2024)
Rutanen, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113906
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen työ ja se on tehty yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun koordinoiman ja Opetushallituksen rahoittaman Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista – hankkeen kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kiinnitetäänkö varhaiskasvatuksessa tarpeeksi huomiota kasvattajien sosioemotionaaliseen kompetenssiin sekä millainen käsitys varhaiskasvattajilla on oman sosioemotionaalisen kompetenssinsa vaikutuksista lasten tunnetaitojen kehittymiselle. Tutkimuksen avulla pyrittiin myös selvittämään, kokevatko varhaiskasvattajat saavansa tarpeeksi tietoa ja koulutusta siitä, miten omia sosioemotionaalisia taitoja voisi vahvistaa sekä miten kohdata lapsi sensitiivisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen ammattilaisilta sähköisen kyselyn avulla. Kysely koostui sekä avoimista että strukturoiduista kysymyksistä. Kyselyyn osallistui 21 Helsingin kaupungin päiväkodeissa työskentelevää varhaiskasvatuksen työntekijää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyön tulokset raportoitiin vastaamalla tutkimuskysymyksiin, jotka liittyivät varhaiskasvattajien sosioemotionaalisiin taitoihin.
Opinnäytetyön tulosten mukaan varhaiskasvatuksessa kiinnitetään verrattain paljon huomiota varhaiskasvattajien sosioemotionaaliseen kompetenssiin, mutta toisaalta siihen tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota yhä enemmän. Tuloksista kävi ilmi, että varhaiskasvattajat uskovat omien vuorovaikutus- ja tunnetaitojensa sekä sen, miten he itse ilmaisevat omia tunteitaan, vaikuttavan lasten tunnetaitojen kehittymiseen hyvinkin paljon. Tulosten mukaan suurin osa varhaiskasvattajista on saanut jonkin verran tietoa omien sosioemotionaalisten taitojen vahvistamisen tueksi, mutta kokevat tarvitsevansa sekä haluaisivat saada lisää tietoa ja koulutusta aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen ammattilaisilta sähköisen kyselyn avulla. Kysely koostui sekä avoimista että strukturoiduista kysymyksistä. Kyselyyn osallistui 21 Helsingin kaupungin päiväkodeissa työskentelevää varhaiskasvatuksen työntekijää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyön tulokset raportoitiin vastaamalla tutkimuskysymyksiin, jotka liittyivät varhaiskasvattajien sosioemotionaalisiin taitoihin.
Opinnäytetyön tulosten mukaan varhaiskasvatuksessa kiinnitetään verrattain paljon huomiota varhaiskasvattajien sosioemotionaaliseen kompetenssiin, mutta toisaalta siihen tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota yhä enemmän. Tuloksista kävi ilmi, että varhaiskasvattajat uskovat omien vuorovaikutus- ja tunnetaitojensa sekä sen, miten he itse ilmaisevat omia tunteitaan, vaikuttavan lasten tunnetaitojen kehittymiseen hyvinkin paljon. Tulosten mukaan suurin osa varhaiskasvattajista on saanut jonkin verran tietoa omien sosioemotionaalisten taitojen vahvistamisen tueksi, mutta kokevat tarvitsevansa sekä haluaisivat saada lisää tietoa ja koulutusta aiheesta.