Kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos pandemian jälkeen
Nokelainen, Anna (2024)
Nokelainen, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113984
Tiivistelmä
Koronaviruspandemia toi maaliskuussa 2020 mukanaan yhteiskunnallisia rajoituksia, jotka vaikuttivat merkittävästi ihmisten arkeen. Tämä muutti radikaalisti kuluttajien ostokäyttäytymistä. Vaikka pandemian paine onkin alkanut hellittää rokotusten myötä, sen vaikutukset ovat edelleen havaittavissa kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tutkia, onko kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttunut pandemian jälkeen.
Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, ja se rajattiin koskemaan kaupan alaa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Yritys X. Yritys X on kaupan ala erikoiskauppa, jolla on kansainvälisesti sekä kivijalkamyymälöitä että verkkokauppa. Vuoden 2020 alussa myymälöiden joutuessa rajoittamaan aukioloaikojaan, yrityksen verkkokaupan toiminta kuitenkin kasvoi merkittävästi.
Opinnäytetyö jaettiin kahteen osaan: teoriaosaan ja tutkimusosaan. Teoriaosassa keskityttiin kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin, ostoprosessiin ja ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin. Teoriaosuudessa pääasiallisesti käytettiin Bergströmin ja Leppäsen sekä Kotlerin ja Armstrongin teorioita kuluttajakäyttäytymisestä ja ostoprosesseista. Opinnäytetyössä käsiteltiin lisäksi pandemian yhteiskunnallisia vaikutuksia ja kerrottiin pandemian aikaisista rajoituksista, jotka vaikuttivat ostokäyttäytymiseen. Lopussa käsiteltiin vielä verkkokauppaa ja sen kasvua.
Opinnäytetyön tutkimusosassa kuvattiin tutkimusmenetelmä ja sen valinta, käytiin läpi tutkimustulokset ja johtopäätökset Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeen avulla. Lomake tehtiin Webropolin kautta ja linkkiä jaettiin sosiaalisen median kanavissa. Lomake analysoitiin lopuksi raportointityökalun avulla.
Tutkimuksen avulla on todettu kuluttajien ostokäyttäytymisen muuttuneen pandemian jälkeen. Kuluttajista on tullut tiedostavampia, ja pandemian vaikutuksesta johtuvat inflaatio ja taloudellinen epävarmuus on vaikuttanut kuluttajien ostokäyttäytymisen muutokseen.
Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, ja se rajattiin koskemaan kaupan alaa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Yritys X. Yritys X on kaupan ala erikoiskauppa, jolla on kansainvälisesti sekä kivijalkamyymälöitä että verkkokauppa. Vuoden 2020 alussa myymälöiden joutuessa rajoittamaan aukioloaikojaan, yrityksen verkkokaupan toiminta kuitenkin kasvoi merkittävästi.
Opinnäytetyö jaettiin kahteen osaan: teoriaosaan ja tutkimusosaan. Teoriaosassa keskityttiin kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin, ostoprosessiin ja ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin. Teoriaosuudessa pääasiallisesti käytettiin Bergströmin ja Leppäsen sekä Kotlerin ja Armstrongin teorioita kuluttajakäyttäytymisestä ja ostoprosesseista. Opinnäytetyössä käsiteltiin lisäksi pandemian yhteiskunnallisia vaikutuksia ja kerrottiin pandemian aikaisista rajoituksista, jotka vaikuttivat ostokäyttäytymiseen. Lopussa käsiteltiin vielä verkkokauppaa ja sen kasvua.
Opinnäytetyön tutkimusosassa kuvattiin tutkimusmenetelmä ja sen valinta, käytiin läpi tutkimustulokset ja johtopäätökset Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeen avulla. Lomake tehtiin Webropolin kautta ja linkkiä jaettiin sosiaalisen median kanavissa. Lomake analysoitiin lopuksi raportointityökalun avulla.
Tutkimuksen avulla on todettu kuluttajien ostokäyttäytymisen muuttuneen pandemian jälkeen. Kuluttajista on tullut tiedostavampia, ja pandemian vaikutuksesta johtuvat inflaatio ja taloudellinen epävarmuus on vaikuttanut kuluttajien ostokäyttäytymisen muutokseen.