Kumppanuuden onnistumisen arviointi rakennusalalla
Reynish, Tiina (2024)
Reynish, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214214
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää onnistuneen kumppanuuden elementtejä ja se keskittyy erityisesti pääurakoitsijan ja aliurakoitsijan väliseen kumppanuussuhteeseen. Työn tilaajana on Suomessa toimiva iso kansainvälinen rakennusyritys, jonka tahtotilana on parantaa kumppanuussuhteiden johtamista ja kehittämistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa toimenpiteitä, joiden avulla voidaan kehittää tilaajayrityksen kumppanuuksien johtamista, kumppanuuden onnistumisen arviointia ja onnistuneiden kumppanuuksien huomioimista käytännön hankinnassa.
Tietoperustana toimii kumppanuuteen, kumppanuuden arviointiin ja verkostojen johtamiseen liittyvä kirjallisuus ja tieteelliset artikkelit. Teoriaosuudessa käydään läpi sitä, miten kumppanuus määritellään, millaisia elementtejä siihen sisältyy sekä mitä hyötyjä ja haasteita kumppanuussuhteissa on. Tietoperustassa käsitellään myös verkoston johtamista sekä sitä, miten kumppanuus kehittyy ja miten sen onnistumista voidaan arvioida.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastatteluaineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysilla. Haastateltavat yritykset ja henkilöt valittiin tilaajan aiemmin tekemän kumppanuuskyselyn tulosten perusteella. Työn empiirinen osuus koostuu tutkimuksen toteuttamisesta, tulosten purusta ja analysoinnista sekä kehittämisehdotuksista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luottamus, avoin ja tehokas kommunikaatio sekä pitkäjänteinen yhteistyö ovat keskeisiä tekijöitä kumppanuussuhteiden onnistumiselle. Tutkimuksen perusteella tilaajayritykselle on muodostettu kehittämistoimenpiteitä, jotka parantavat tiedon saamista kumppanuuksien onnistumisista yksikkötasolla ja mahdollistavat yksikkötason kumppanuuksien kehittämisen. Projektitasolla kehittämistoimenpiteet parantavat kumppaneiden välistä vuorovaikutusta ja palautteen saamista ja lisäävät riskien ja voittojen jakoa kumppaniyritysten kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa toimenpiteitä, joiden avulla voidaan kehittää tilaajayrityksen kumppanuuksien johtamista, kumppanuuden onnistumisen arviointia ja onnistuneiden kumppanuuksien huomioimista käytännön hankinnassa.
Tietoperustana toimii kumppanuuteen, kumppanuuden arviointiin ja verkostojen johtamiseen liittyvä kirjallisuus ja tieteelliset artikkelit. Teoriaosuudessa käydään läpi sitä, miten kumppanuus määritellään, millaisia elementtejä siihen sisältyy sekä mitä hyötyjä ja haasteita kumppanuussuhteissa on. Tietoperustassa käsitellään myös verkoston johtamista sekä sitä, miten kumppanuus kehittyy ja miten sen onnistumista voidaan arvioida.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastatteluaineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysilla. Haastateltavat yritykset ja henkilöt valittiin tilaajan aiemmin tekemän kumppanuuskyselyn tulosten perusteella. Työn empiirinen osuus koostuu tutkimuksen toteuttamisesta, tulosten purusta ja analysoinnista sekä kehittämisehdotuksista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luottamus, avoin ja tehokas kommunikaatio sekä pitkäjänteinen yhteistyö ovat keskeisiä tekijöitä kumppanuussuhteiden onnistumiselle. Tutkimuksen perusteella tilaajayritykselle on muodostettu kehittämistoimenpiteitä, jotka parantavat tiedon saamista kumppanuuksien onnistumisista yksikkötasolla ja mahdollistavat yksikkötason kumppanuuksien kehittämisen. Projektitasolla kehittämistoimenpiteet parantavat kumppaneiden välistä vuorovaikutusta ja palautteen saamista ja lisäävät riskien ja voittojen jakoa kumppaniyritysten kanssa.