Talousrikollisuuden torjunta finanssialalla — Visuaalisen verkostoanalyysin hyödynnettävyys asiakasriskien tunnistamisessa
Mäkinen, Anssi (2024)
Mäkinen, Anssi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415197
Tiivistelmä
Asiakasriskien hallinnan merkitys on suuri nykypäivän pankki- ja vakuutusalalla ja aiheeseen liittyviä tarkastelukulmia on useita. Tässä tutkimuksessa keskityttiin finanssialalla tehtävään asiakasriskien tunnistamiseen talousrikollisuuden näkökulmasta. Talousrikollisuuden torjuntatoimilla torjutaan rahanpesua ja terrorismin rahoittamista, ylläpidetään uskottavaa kansainvälistä pakotejärjestelmää sekä estetään petoksia ja muuta rikollisuutta, mutta luodaan ja ylläpidetään myös kannattavaa asiakaskantaa.
Tässä tutkimuksessa asiaa tarkasteltiin alkuun kirjallisuuteen pohjautuen ja siirryttiin lopulta alan asiantuntijoiden haastatteluiden kautta parhaiden toimintamallien tunnistamiseen. Aihepiiriä tarkasteltiin visuaalisen verkostoanalyysin mahdollisuuksien kautta ja luotiin finanssialalla tehtävään talousrikollisuuden torjuntaan mallinnus, mitä seikkoja tulisi ottaa huomioon, jos visuaalista verkostoanalyysiä aikoo hyödyntää menetelmänä. Lisäksi selvitettiin millaista hyötyä visuaalinen verkostoanalyysi toisi talousrikollisuuden torjuntaan finanssialalla.
Talousrikollisuuden torjunta on finanssialan yritykselle pakollista, mutta se voi myös olla kannattavaa. Kyse on samalla vastuullisuustyöstä. Tarjoamalla palveluitaan asiakkailleen pankki- ja vakuutusalan yritykset mahdollistavat siten asiakkaidensa liiketoimien jatkuvuuden, joten alan yrityksillä on myös laajempi moraalinen velvollisuus tunnistaa asiakasriskejä tehokkaasti.
Tämä tutkimus osoittaa, että visuaalisesta verkostoanalyysistä olisi huomattavaakin hyötyä asiakasriskien tunnistamisessa ja sen kautta torjuntatoimenpiteiden suuntaamisessa aitoihin riskiasiakkuuksiin. Asiakasriskeistä kyettäisiin muodostamaan syvempää ymmärrystä, mutta myös parempaa kokonaiskuvaa. Kokonaiskuvan muodostaminen edellyttäisi kuitenkin sellaisen toiminnon olemassaoloa, joka kykenisi käsittelemään laajasti yrityksen sisällä olevaa dataa ja tietoa sekä hyödyntäisi tietojen yhdistelyssä myös visuaalista verkostoanalyysiä. Kyseinen työ tulisi myös liittää osaksi liiketoiminnan ydinprosesseja kustannustehokkuuden parantamiseksi sekä asiakaskannan kehittämisen tehostamiseksi.
Tässä tutkimuksessa asiaa tarkasteltiin alkuun kirjallisuuteen pohjautuen ja siirryttiin lopulta alan asiantuntijoiden haastatteluiden kautta parhaiden toimintamallien tunnistamiseen. Aihepiiriä tarkasteltiin visuaalisen verkostoanalyysin mahdollisuuksien kautta ja luotiin finanssialalla tehtävään talousrikollisuuden torjuntaan mallinnus, mitä seikkoja tulisi ottaa huomioon, jos visuaalista verkostoanalyysiä aikoo hyödyntää menetelmänä. Lisäksi selvitettiin millaista hyötyä visuaalinen verkostoanalyysi toisi talousrikollisuuden torjuntaan finanssialalla.
Talousrikollisuuden torjunta on finanssialan yritykselle pakollista, mutta se voi myös olla kannattavaa. Kyse on samalla vastuullisuustyöstä. Tarjoamalla palveluitaan asiakkailleen pankki- ja vakuutusalan yritykset mahdollistavat siten asiakkaidensa liiketoimien jatkuvuuden, joten alan yrityksillä on myös laajempi moraalinen velvollisuus tunnistaa asiakasriskejä tehokkaasti.
Tämä tutkimus osoittaa, että visuaalisesta verkostoanalyysistä olisi huomattavaakin hyötyä asiakasriskien tunnistamisessa ja sen kautta torjuntatoimenpiteiden suuntaamisessa aitoihin riskiasiakkuuksiin. Asiakasriskeistä kyettäisiin muodostamaan syvempää ymmärrystä, mutta myös parempaa kokonaiskuvaa. Kokonaiskuvan muodostaminen edellyttäisi kuitenkin sellaisen toiminnon olemassaoloa, joka kykenisi käsittelemään laajasti yrityksen sisällä olevaa dataa ja tietoa sekä hyödyntäisi tietojen yhdistelyssä myös visuaalista verkostoanalyysiä. Kyseinen työ tulisi myös liittää osaksi liiketoiminnan ydinprosesseja kustannustehokkuuden parantamiseksi sekä asiakaskannan kehittämisen tehostamiseksi.