Kehittämissuunnitelma verkkokauppaan
Kinnunen, Milla (2024)
Kinnunen, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314772
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli autokorjaamolaitteiden maahantuontiyritys Finntest Oy. Yritys varustaa kotimaisia autokorjaamoita ja rengasliikkeitä, kyseessä on B2B-liiketoiminta. Myyntiä tehdään pääosin myyjien toimesta, mutta nykyään rinnalle on noussut verkkokauppa osaksi kaupankäyntiä. Opinnäytetyössä oli tarkoitus selvittää, miten yrityksen uusi verkkokauppa kehitetään asiakaslähtöiseksi, ja mikä merkitys verkkokaupalla on korjaamolaitteiden myynnissä. Tavoitteena oli luoda kehittämissuunnitelma toimeksiantajayrityksen verkkokaupan kehittämiseen, jossa on kehittämisehdotukset asiakaslähtöiseen verkkokauppaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy kaupankäyntiin B2B-näkökulmasta, sekä hyvän verkkokaupan ominaisuuksiin ja sisältöön. Teoriaosuudessa syvennytään kaupankäyntiin B2B-liiketoiminnassa ja sen muutokseen, verkkokaupan eri ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin, kuten rakenteeseen, sisältöön, hakukoneoptimointiin, sekä yleisilmeeseen.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin tapaustutkimusta, sillä tutkimus oli rajattu tarkasti toimeksiantajan verkkokauppaan, ja tapaustutkimuksella saatiin syvällinen ymmärrys aiheesta. Aineisto kerättiin benchmarking vertailulla kilpailijoiden verkkokaupoista, sekä laadullisella kyselyllä, joka lähetettiin harkinnanmukaisella otannalla rajatulle joukolle yrityksen asiakkaita. Kyselyyn vastasi seitsemän asiakasta. Aineisto analysoitiin ja järjesteltiin tunnistettuihin teemoihin. Teorian ja tutkimusaineiston pohjalta kirjoitettiin toimeksiantajan verkkokauppaan kehittämissuunnitelma asiakaslähtöiseen kehittämiseen, jossa on tunnistettu verkkokaupan kehittämiskohteet, ja laadittu kehittämisehdotukset.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy kaupankäyntiin B2B-näkökulmasta, sekä hyvän verkkokaupan ominaisuuksiin ja sisältöön. Teoriaosuudessa syvennytään kaupankäyntiin B2B-liiketoiminnassa ja sen muutokseen, verkkokaupan eri ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin, kuten rakenteeseen, sisältöön, hakukoneoptimointiin, sekä yleisilmeeseen.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin tapaustutkimusta, sillä tutkimus oli rajattu tarkasti toimeksiantajan verkkokauppaan, ja tapaustutkimuksella saatiin syvällinen ymmärrys aiheesta. Aineisto kerättiin benchmarking vertailulla kilpailijoiden verkkokaupoista, sekä laadullisella kyselyllä, joka lähetettiin harkinnanmukaisella otannalla rajatulle joukolle yrityksen asiakkaita. Kyselyyn vastasi seitsemän asiakasta. Aineisto analysoitiin ja järjesteltiin tunnistettuihin teemoihin. Teorian ja tutkimusaineiston pohjalta kirjoitettiin toimeksiantajan verkkokauppaan kehittämissuunnitelma asiakaslähtöiseen kehittämiseen, jossa on tunnistettu verkkokaupan kehittämiskohteet, ja laadittu kehittämisehdotukset.