Euroviisuesityksen luomisprosessi
Ahola, Mikko (2024)
Ahola, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315004
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on euroviisuesityksen luomisprosessi. Työssä tutkittiin, mikä euroviisuesitys ylipäätään on, mistä se koostuu ja millainen on sen ammatillinen luomisprosessi TV-ohjelmaa varten. Tutkimuskysymys on: Kuinka luodaan menestyvä kilpailuesitys Eurovision laulukilpailuun?
Opinnäytetyössä tutkittiin euroviisuesitystä teoriassa sekä sen syntyprosessia perinpohjaisesti suunnitteluvaiheesta lavatoteutukseen saakka. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin Euroviisuissa ja Uuden Musiikin Kilpailussa työskennelleiden henkilöhaastatteluja, joista kaksi pidettiin videopuhelun välityksellä ja yksi paikan päällä Yleisradion tiloissa. Työtä varten tutustuttiin myös paikan päällä Suomen kansallisen kilpailun Uuden Musiikin Kilpailun tuotantoon ja vierailtiin euroviisuedustajan harjoituksissa ennen itse kilpailuun lähtöä keväällä 2023. Työssä on käytetty myös kirjallista ja audiovisuaalista lähdemateriaalia.
Aineistosta selvisi, kuinka monimutkainen prosessi ja suuri työ kätkeytyy kolmen minuutin mittaisen televisioitavan lavaesityksen taakse. Jotta esitys saadaan näyttämään ja kuulostamaan hyvältä, on kaikkien palasten loksahdettava kohdilleen, oli kyse sitten kameratyöskentelystä, puvustuksesta, koreografiasta tai valaistuksesta. Kaiken takana on kuitenkin toimiva yhteistyö ja “suoran lähetyksen taika”, jolloin asiat lopulta alkavat toimimaan haasteista huolimatta.
Opinnäytetyö on suunnattu Euroviisuista TV-ohjelmana kiinnostuneille, sekä isojen monikameratuotantona toteutettujen spektaakkeleiden ystäville. Useat Euroviisuihin paneutuneet lopputyöt ovat painottaneet pikemminkin ohjelman poliittisia ulottuvuuksia, mutta tässä työssä keskiössä on ohjelma ja sen tekeminen. Työ antaa lukijalle mahdollisuuden päästä kulissien taakse tutustumaan siihen monimutkaiseen koneistoon, joka suomalaisen euroviisuesityksen takaa 2020-luvulla löytyy.
Opinnäytetyössä tutkittiin euroviisuesitystä teoriassa sekä sen syntyprosessia perinpohjaisesti suunnitteluvaiheesta lavatoteutukseen saakka. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin Euroviisuissa ja Uuden Musiikin Kilpailussa työskennelleiden henkilöhaastatteluja, joista kaksi pidettiin videopuhelun välityksellä ja yksi paikan päällä Yleisradion tiloissa. Työtä varten tutustuttiin myös paikan päällä Suomen kansallisen kilpailun Uuden Musiikin Kilpailun tuotantoon ja vierailtiin euroviisuedustajan harjoituksissa ennen itse kilpailuun lähtöä keväällä 2023. Työssä on käytetty myös kirjallista ja audiovisuaalista lähdemateriaalia.
Aineistosta selvisi, kuinka monimutkainen prosessi ja suuri työ kätkeytyy kolmen minuutin mittaisen televisioitavan lavaesityksen taakse. Jotta esitys saadaan näyttämään ja kuulostamaan hyvältä, on kaikkien palasten loksahdettava kohdilleen, oli kyse sitten kameratyöskentelystä, puvustuksesta, koreografiasta tai valaistuksesta. Kaiken takana on kuitenkin toimiva yhteistyö ja “suoran lähetyksen taika”, jolloin asiat lopulta alkavat toimimaan haasteista huolimatta.
Opinnäytetyö on suunnattu Euroviisuista TV-ohjelmana kiinnostuneille, sekä isojen monikameratuotantona toteutettujen spektaakkeleiden ystäville. Useat Euroviisuihin paneutuneet lopputyöt ovat painottaneet pikemminkin ohjelman poliittisia ulottuvuuksia, mutta tässä työssä keskiössä on ohjelma ja sen tekeminen. Työ antaa lukijalle mahdollisuuden päästä kulissien taakse tutustumaan siihen monimutkaiseen koneistoon, joka suomalaisen euroviisuesityksen takaa 2020-luvulla löytyy.