Tunneälykkään esihenkilötyön merkitys yrityksen taloudelliseen menestykseen
Koskinen, Anni (2024)
Koskinen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415537
Tiivistelmä
Sosiaalisen aikakauden myötä tunneälykkyydestä on tullut yksi esihenkilötyön tärkeimmistä elementeistä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiinkin tunneälykkään esihenkilötyön merkitystä yrityksen taloudelliseen menestykseen. Työn aihe syntyi oppilaan henkilökohtaisesta mielenkiinnosta tunneälykästä johtajuutta kohtaan, ja tavoitteena oli syventää jo aiemmin työelämässä opittua tietämystä tunneälystä. Tarkoituksena oli luoda kokonaisuus, josta sekä opinnäytetyön toimeksiantaja että ulkopuoliset yritykset voisivat hyötyä käytännössä. Työn teorian ja empirian oli tarkoitus vastata tutkimusongelmaan ”Onko tunneälykkäällä esihenkilötyöllä merkitystä yrityksen taloudellisessa menestyksessä?”.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi kolme teoriakappaletta. Aiheeseen syvennyttiin perehtymällä pääosin kirjallisuuteen, kuitenkin myös verkkojulkaisuja hyödynnettiin. Ensimmäisen teoriakappaleen tarkoituksena oli pohjustaa lukijaa tunneälyn lähtökohdilla ja antaa käsitys siitä, mistä tunneäly on peräisin. Toinen teoriakappale käsitteli tunneälyä käsitteenä, Daniel Golemanin tunneälyteoriaa sekä keinoja, joilla esihenkilöiden tunneälykkyyttä voidaan kehittää. Kolmas ja viimeinen teoriakappale sisälsi läpileikkauksen yrityksen talouden mittareista.
Työn empiria koostui sekä kvantitatiivisesta että kvalitatiivisesta tutkimusmenetelmästä. Jotta työssä päästiin haluttuun lopputulokseen, suoritettiin tutkimus esihenkilöiden haastatteluilla sekä heidän työntekijöillensä luodulla kyselyllä.
Sekä työn teoreettinen viitekehys että empirian tulokset kertoivat sen, että tunneälykkäällä esihenkilöllä todella on merkitystä yrityksen taloudellisessa menestyksessä. Sekä haastattelut, kyselyn vastaukset, että työn teoria olivat samansuuntaisia. In the social era, emotional intelligence has become one of the most important elements when managing a team. In this thesis, the importance of emotionally intelligent management to the company’s financial success was studied. The subject of the work arose from the researcher’s personal interest in emotional-intelligent leadership, and the goals was to increase the knowledge about emotional intelligence that had already been learned while working. The aim was to create an entity from which both the client of the thesis and external companies could benefit in practice. The theory and empirical study of the thesis attempted to answer the research problem “Does emotionally intelligent management matter in the company’s financial success?”.
The theoretical reference framework of the thesis included three theoretical topic areas. The subject was mainly studied through studying literature; however, online publications were also utilized. The objective of the first theoretical chapter was to familiarize the reader with the starting points of emotional intelligence and to give an idea of where it comes from. The second theoretical chapter dealt with emotional intelligence as a concept, Daniel Goleman’s theory of emotional intelligence and lastly, how the emotional intelligence of a leader can be developed. The third and the final theoretical chapter included a cross-section of the company’s financial metrics.
The empirical study included both quantitative and qualitative research methods. To reach the desired result in the thesis, a study was conducted with interviews of the supervisors and a questionnaire created for their employees.
Both the theoretical reference framework of the work and the empirical results showed that an emotionally intelligent management is very important for the company to succeed financially. As expected, both interviews, the answers to the survey and theory of the work gave similar results.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi kolme teoriakappaletta. Aiheeseen syvennyttiin perehtymällä pääosin kirjallisuuteen, kuitenkin myös verkkojulkaisuja hyödynnettiin. Ensimmäisen teoriakappaleen tarkoituksena oli pohjustaa lukijaa tunneälyn lähtökohdilla ja antaa käsitys siitä, mistä tunneäly on peräisin. Toinen teoriakappale käsitteli tunneälyä käsitteenä, Daniel Golemanin tunneälyteoriaa sekä keinoja, joilla esihenkilöiden tunneälykkyyttä voidaan kehittää. Kolmas ja viimeinen teoriakappale sisälsi läpileikkauksen yrityksen talouden mittareista.
Työn empiria koostui sekä kvantitatiivisesta että kvalitatiivisesta tutkimusmenetelmästä. Jotta työssä päästiin haluttuun lopputulokseen, suoritettiin tutkimus esihenkilöiden haastatteluilla sekä heidän työntekijöillensä luodulla kyselyllä.
Sekä työn teoreettinen viitekehys että empirian tulokset kertoivat sen, että tunneälykkäällä esihenkilöllä todella on merkitystä yrityksen taloudellisessa menestyksessä. Sekä haastattelut, kyselyn vastaukset, että työn teoria olivat samansuuntaisia.
The theoretical reference framework of the thesis included three theoretical topic areas. The subject was mainly studied through studying literature; however, online publications were also utilized. The objective of the first theoretical chapter was to familiarize the reader with the starting points of emotional intelligence and to give an idea of where it comes from. The second theoretical chapter dealt with emotional intelligence as a concept, Daniel Goleman’s theory of emotional intelligence and lastly, how the emotional intelligence of a leader can be developed. The third and the final theoretical chapter included a cross-section of the company’s financial metrics.
The empirical study included both quantitative and qualitative research methods. To reach the desired result in the thesis, a study was conducted with interviews of the supervisors and a questionnaire created for their employees.
Both the theoretical reference framework of the work and the empirical results showed that an emotionally intelligent management is very important for the company to succeed financially. As expected, both interviews, the answers to the survey and theory of the work gave similar results.