Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Perehdyttäminen Keskimaalla - Monitoimipaikkatyöskentely ravintoloissa

Pitkänen, Pasi (2024)

 
Avaa tiedosto
Pitkänen_Pasi.pdf (856.7Kt)
Lataukset: 


Pitkänen, Pasi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415553
Tiivistelmä
Ravintola-alalla kasvava työvoimapula luo asetelman, jossa organisaatioiden täytyy kehitellä uusia toimintatapoja toimintojensa ylläpitämiseksi. Keskimaalla käyttöönotettu monitoimipaikkatyöskentely, ja päivystäjämäiset työntekijät Mara-poolissa, on nähty mahdollisuuksina vastata näihin työvoimatarpeiden haasteisiin ravintola-alalla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella perehdyttämisen käytänteitä ja niiden mukauttamista ravintola-alalle. Tarkastelu toteutettiin teorian tutkimisella ja alan ammattilaisten haastatteluilla. Tutkimuksella
haluttiin löytää parhaimmat tavat perehdyttää työntekijät toimintavalmiiksi yksilöiksi työkentälle, joka tapahtuu systemaattisuuden, yksilöllisyyden ja sitouttamisen avulla.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen teemahaastattelu ja analyysitapana haastatteluiden teemoittelu. Tutkimuksen haastateltavat olivat alan ammattilaisia työntekijöiden, sekä työnantajien keskuudesta. Haastateltavia oli kolme työntekijää ja kuusi esihenkilöä eri toimipaikoista Jyväskylän Keskimaan ravintoloista. Haastattelukysymykset olivat: mitä mielestäsi on hyvä perehdytys, kuinka työntekijä sitoutetaan työhönsä ja
miten kehittäisit perehdytystä. Haastattelut toteutettiin mukautuvasti, jolloin mahdollistettiin monipuolisen tiedon saanti, sekä johdattelun minimointi.
Perehdytysprosessi oli haastateltaville ennestään tuttu, mutta esihenkilöiden keskuudessa selkeästi konkreettisempaa ja läsnä olevampaa. Suurimpina eroavaisuuksina työntekijän ja esihenkilöiden näkemyksistä
oli perehdyttämisen toteutumisessa, jossa erimielisyyksiä nousi esimerkiksi perehdytyksen toimivuudesta,
ajankohdasta ja sen jatkuvuudesta. Toisena pääkohtana käyty monitoimipaikkaisuus koettiin haastateltavien keskuudessa erittäin positiiviseksi toimintatavaksi. Tutkimuksesta selviää hyvä käytäntöjä ja parannuskohteita perinteiseen perehdyttämiseen, sekä nopeampaan ja intensiivisempään monitoimipaikkaperehdyttämiseen.
Alan alati kehittyvän työvoimapulan ratkaisemiseksi ei varmasti yksi ainoa toimi riitä, mutta monitoimipaikkatyöskentely on, varteen otettava toimintamuoto, jonka hiomisella voidaan hyödyntää vieläkin suurempaa
joukkoa, jo olemassa olevista henkilöstöresursseista.
 
The growing labor shortage in the restaurant industry creates a situation where organizations need to develop new operational methods to sustain their activities. The implementation of multi-location work and
on-call employees in the Mara pool at Keskimaa have been seen as opportunities to address these workforce challenges in the restaurant sector.
The purpose of this thesis was to examine the practices of employee orientation and their adaptation to
the restaurant industry. This examination was conducted through theoretical research and interviews with
industry professionals. The aim of the study was to find the best ways to orient employees to become operationally ready individuals in the workplace, achieved through systematic, individualized, and engaging
methods.
The research method used was qualitative thematic interviews, and the analysis was conducted through
the thematization of the interviews. The interviewees were professionals from both employee and employer perspectives. There were three employees and six supervisors from various establishments within
Keskimaa's restaurants in Jyväskylä. The interview questions included: what do you consider good orientation, how do you engage employees in their work, and how would you improve orientation? The interviews
were conducted adaptively to allow for the collection of diverse information and to minimize leading questions.
The orientation process was familiar to the interviewees, but it was clearly more concrete and present
among the supervisors. The main differences between employees' and supervisors' views were in the implementation of orientation, where disagreements arose, for example, about the effectiveness, timing, and
continuity of the orientation. Another key point discussed was the multi-location work, which was perceived very positively by the interviewees as a working method. The study reveals good practices and areas
for improvement in traditional orientation as well as in faster and more intensive multi-location orientation.
To solve the ever-evolving labor shortage in the industry, a single measure is unlikely to be sufficient, but
multi-location work is a viable operational method that, with refinement, can make even greater use of the
existing personnel resources
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste