Visuaalinen ilme - Fysioterapeutti Riikka Sinkko
Floessell, Ida (2024)
Floessell, Ida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716194
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen eli produkti, jonka tavoitteena oli suunnitella sekä toteuttaa visuaalinen ilme Kirkkonummella sekä Helsingissä toimivalle fysioterapeutille Riikka Sinkolle. Visuaaliseen ilmeeseen sisällytettiin logo, väripaletti, typografia, ikonit sekä sovelluksia. Visuaalisesta ilmeestä laadittiin graafinen ohjeisto, joka sisälsi myös ohjeet visuaalisten elementtien käyttöön. Produktin ulkopuolelle rajattiin kaikki fyysiset materiaalit, kuten käyntikortti. Adobe Indesign-ohjelmalla laadittu graafinen ohjeisto löytyy opinnäytetyön liitteistä.
Opinnäytetyö alkaa tietoperustalla, joka jakautuu kahteen lukuun. Näistä ensimmäinen käsittelee brändiä sekä sen ominaisuuksia ja rakennusvaiheita. Toinen teorialuku käsittelee visuaalista identiteettiä. Toisessa luvussa tutustutaan siihen, mistä osista visuaalinen identiteetti muodostuu ja perehdytään visuaalisten elementtien ominaisuuksiin.
Työn neljäs sekä viides luku käsittelevät produktin suunnitteluun valittuja menetelmiä. Luvussa neljä laadittiin Brand personality slider-työkalun avulla yritykselle alustavaa brändipersoonaa adjektiiviparien avulla. Viidennessä luvussa kartoitettiin vertailuanalyysin eli benchmarkingin avulla alan vallitsevaa kilpailukenttää. Kuudes luku käsittelee lopullisen visuaalisen ilmeen luomista ja luvussa esitellään yritykselle valitut visuaaliset elementit sekä niiden käyttötarkoitus.
Opinnäytetyö käynnistyi tammikuussa 2024 ja valmistui ajoissa toukokuussa 2024. Visuaalisesta ilmeestä tuli onnistunut ja sekä opinnäytetyöntekijä että toimeksiantaja olivat tyytyväisiä kokonaisuuteen. Visuaalisten elementtien on määrä tulla käyttöön toimeksiantajan tulevilla verkkosivuilla sekä brändikirjassa.
Opinnäytetyö alkaa tietoperustalla, joka jakautuu kahteen lukuun. Näistä ensimmäinen käsittelee brändiä sekä sen ominaisuuksia ja rakennusvaiheita. Toinen teorialuku käsittelee visuaalista identiteettiä. Toisessa luvussa tutustutaan siihen, mistä osista visuaalinen identiteetti muodostuu ja perehdytään visuaalisten elementtien ominaisuuksiin.
Työn neljäs sekä viides luku käsittelevät produktin suunnitteluun valittuja menetelmiä. Luvussa neljä laadittiin Brand personality slider-työkalun avulla yritykselle alustavaa brändipersoonaa adjektiiviparien avulla. Viidennessä luvussa kartoitettiin vertailuanalyysin eli benchmarkingin avulla alan vallitsevaa kilpailukenttää. Kuudes luku käsittelee lopullisen visuaalisen ilmeen luomista ja luvussa esitellään yritykselle valitut visuaaliset elementit sekä niiden käyttötarkoitus.
Opinnäytetyö käynnistyi tammikuussa 2024 ja valmistui ajoissa toukokuussa 2024. Visuaalisesta ilmeestä tuli onnistunut ja sekä opinnäytetyöntekijä että toimeksiantaja olivat tyytyväisiä kokonaisuuteen. Visuaalisten elementtien on määrä tulla käyttöön toimeksiantajan tulevilla verkkosivuilla sekä brändikirjassa.