B2B-markkinointitutkimus : case: Koivumäen Kartano Oy
Nissinen, Joonas; Nissinen, Joonas (2024)
Nissinen, Joonas
Nissinen, Joonas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716247
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on toteuttaa B2B-markkinointitutkimus Koivumäen Kartano Oy kohdeyritykselle. Markkinointitutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitkä viestintäkanavat tavoittavat yritykset parhaiten, saada tietoutta alueen yrityksistä ja saada hakukone löydettävyyteen hyödynnettävää tietoa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu B2B-markkinoinnista, kuinka B2B- ja B2C-markkinointi eroavat toisistaan, digitaalisesta yritysmarkkinoinnista ja toimintaympäristöanalyysista.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja toteutettiin kyselytutkimus. Markkinointitutkimus toteutettiin Webropol kysely- ja raportointisovelluksella. Tutkimuslomake lähetettiin Kuopion alueen Kauppakamarin uutiskirjeen yhteydessä ja sitä jaettiin Koivumäen Kartano Oy:n sosiaalisen median kanavissa.
Kyselytutkimuksesta saatujen tulosten ja teorian avulla saatiin tietoa, miten B2B-markkinointia voisi parantaa, jotta yritys asiakkaat tavoittaa paremmin ja millä hakusanoilla voisi parantaa hakukone löydettävyyttä. Selville saatiin myös tärkeimmät sosiaalisen median kanavat, joita yritysasiakkaat käyttävät. Kyselyssä selvitettiin myös markkinoinnissa hyödynnettävää tietoa lähialueen yrityksistä.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja toteutettiin kyselytutkimus. Markkinointitutkimus toteutettiin Webropol kysely- ja raportointisovelluksella. Tutkimuslomake lähetettiin Kuopion alueen Kauppakamarin uutiskirjeen yhteydessä ja sitä jaettiin Koivumäen Kartano Oy:n sosiaalisen median kanavissa.
Kyselytutkimuksesta saatujen tulosten ja teorian avulla saatiin tietoa, miten B2B-markkinointia voisi parantaa, jotta yritys asiakkaat tavoittaa paremmin ja millä hakusanoilla voisi parantaa hakukone löydettävyyttä. Selville saatiin myös tärkeimmät sosiaalisen median kanavat, joita yritysasiakkaat käyttävät. Kyselyssä selvitettiin myös markkinoinnissa hyödynnettävää tietoa lähialueen yrityksistä.