Palvelumuotoilun menetelmien hyödyntäminen käyttöliittymäsuunnittelussa IT-alalla
Leivo, Moona (2024)
Leivo, Moona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816695
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutettiin kvalitatiivinen toimintatutkimus, jonka tavoitteena oli
selvittää, mitä palvelumuotoilun menetelmiä voidaan integroida ja hyödyntää IT-alalla käyttöliittymien suunnittelussa ja kehityksessä.
Toimintatutkimuksella pyrittiin kehittämään ja parantamaan toimintatapoja ja -malleja käyttöliittymän suunnittelussa ja kehitystyössä. Opinnäytetyön tavoitteena olikin toimeksiantajayrityksen toimintamallien kehittäminen ja sitä kautta
lisäarvon tuominen toimeksiantajayrityksen tarjoamiin palveluihin. Tavoitteeksi
asetettiin myös palvelumuotoilun menetelmien integroiminen käyttöliittymän
suunnittelu- ja kehitysprosesseihin toimeksiantajayrityksessä.
Tutkimuksessa käytettiin tiedon keräämisessä menetelminä havainnointia, vertaisarviointia sekä erilaisia asiantuntijahaastatteluja. Tiedon analysoinnin menetelmänä käytettiin teemoittelua sekä visualisointeja ja mallintamista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käyttöliittymien suunnittelun ja kehityksen prosessimalli, johon on integroitu palvelumuotoilun menetelmiä käyttäjälähtöisyyden lisäämistä tukemaan. Prosessimalli on kehitetty tutkimustuloksiin perustuen.
selvittää, mitä palvelumuotoilun menetelmiä voidaan integroida ja hyödyntää IT-alalla käyttöliittymien suunnittelussa ja kehityksessä.
Toimintatutkimuksella pyrittiin kehittämään ja parantamaan toimintatapoja ja -malleja käyttöliittymän suunnittelussa ja kehitystyössä. Opinnäytetyön tavoitteena olikin toimeksiantajayrityksen toimintamallien kehittäminen ja sitä kautta
lisäarvon tuominen toimeksiantajayrityksen tarjoamiin palveluihin. Tavoitteeksi
asetettiin myös palvelumuotoilun menetelmien integroiminen käyttöliittymän
suunnittelu- ja kehitysprosesseihin toimeksiantajayrityksessä.
Tutkimuksessa käytettiin tiedon keräämisessä menetelminä havainnointia, vertaisarviointia sekä erilaisia asiantuntijahaastatteluja. Tiedon analysoinnin menetelmänä käytettiin teemoittelua sekä visualisointeja ja mallintamista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käyttöliittymien suunnittelun ja kehityksen prosessimalli, johon on integroitu palvelumuotoilun menetelmiä käyttäjälähtöisyyden lisäämistä tukemaan. Prosessimalli on kehitetty tutkimustuloksiin perustuen.