Kostutuksen vaikutus jenkkikuivatussylinterillä kosteusprofiilin hallinnassa
Paavola, Karoliina (2024)
Paavola, Karoliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018150
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, voidaanko kartonkikoneelle asennetun kostutinlaitteen avulla parantaa kartongin kosteusprofiilia sekä laatuarvoja. Työn toimeksiantaja, Metsä Board Tako, valmistaa korkealaatuista taivekartonkia vaativiin pakkaus- ja painatustarpeisiin, lähinnä savuketeollisuuden käyttöön. Takon toisella kartonkikoneella, KK1:llä, tuotettavan kartongin poikkisuuntaista profiilia halutaan parantaa niin ajettavuuden kuin tasalaatuisuuden kannalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Metsä Board Takon kartonkikone KK1:llä kartonkiradan tarttumista jenkkisylinteriin ja sitä kautta vaikuttaa kartongista mitattaviin laatusuureisiin sekä kosteusprofiiliin myönteisesti. Työn tarkoituksena oli selvittää, voidaanko Valmet IQ Moisturizer -kostutinlaitteella tasoittaa kartonkiradan kosteusprofiilia sekä parantaa etenkin kartonkiradan reuna-alueiden laatusuureita.
Kostutinlaitekoeajot toteutettiin kahtena ajankohtana marraskuussa 2023. Ensimmäisen koeajon aikana kostutinlaitteen vesisuutinvirtausten lisäksi muuttujina olivat jenkkisylinterin paine sekä 3. höyryryhmän paine, joita säädettiin asteittain ajon edetessä. Toisessa koeajossa suutinvirtausten lisäksi säädettiin vain 3. höyryryhmän paineita pitäen jenkkisylinterin paine vakiona. Koeajon aikana valmistuneista konerullista sekä referenssinäytteistä mitattiin kosteusprofiilit sekä määritellyt laatuarvot muutosten seuraamiseksi.
Työn tuloksista huomattiin, että kosteuden lisääminen ei vaikuttanut mitattuihin laatuarvoihin tai kosteusprofiileihin niin kuin oli toivottu. Teoriassa kostutinlaitteella pitäisi pystyä säätämään tehokkaasti poikkisuuntaista kosteusprofiilia, mutta tulokset eivät olleet yhdenmukaisia teoriatietoon verrattuna. Pintakostutus kuitenkin lisäsi kartonkiradan tarttumista jenkkisylinterin pintaan, vaikkakin etukuivatuksella eli 3. höyryryhmän säädöllä oli huomattavampi merkitys. Työn tulokset vahvistivat aiemmin Takon KK1:llä toteutetun samankaltaisen kostutinlaitekoeajon tuloksia siitä, että kostutinlaitteella ei ole niin huomattavaa vaikutusta kuin etukuivatuksella eli 3. höyryryhmän ajotavalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Metsä Board Takon kartonkikone KK1:llä kartonkiradan tarttumista jenkkisylinteriin ja sitä kautta vaikuttaa kartongista mitattaviin laatusuureisiin sekä kosteusprofiiliin myönteisesti. Työn tarkoituksena oli selvittää, voidaanko Valmet IQ Moisturizer -kostutinlaitteella tasoittaa kartonkiradan kosteusprofiilia sekä parantaa etenkin kartonkiradan reuna-alueiden laatusuureita.
Kostutinlaitekoeajot toteutettiin kahtena ajankohtana marraskuussa 2023. Ensimmäisen koeajon aikana kostutinlaitteen vesisuutinvirtausten lisäksi muuttujina olivat jenkkisylinterin paine sekä 3. höyryryhmän paine, joita säädettiin asteittain ajon edetessä. Toisessa koeajossa suutinvirtausten lisäksi säädettiin vain 3. höyryryhmän paineita pitäen jenkkisylinterin paine vakiona. Koeajon aikana valmistuneista konerullista sekä referenssinäytteistä mitattiin kosteusprofiilit sekä määritellyt laatuarvot muutosten seuraamiseksi.
Työn tuloksista huomattiin, että kosteuden lisääminen ei vaikuttanut mitattuihin laatuarvoihin tai kosteusprofiileihin niin kuin oli toivottu. Teoriassa kostutinlaitteella pitäisi pystyä säätämään tehokkaasti poikkisuuntaista kosteusprofiilia, mutta tulokset eivät olleet yhdenmukaisia teoriatietoon verrattuna. Pintakostutus kuitenkin lisäsi kartonkiradan tarttumista jenkkisylinterin pintaan, vaikkakin etukuivatuksella eli 3. höyryryhmän säädöllä oli huomattavampi merkitys. Työn tulokset vahvistivat aiemmin Takon KK1:llä toteutetun samankaltaisen kostutinlaitekoeajon tuloksia siitä, että kostutinlaitteella ei ole niin huomattavaa vaikutusta kuin etukuivatuksella eli 3. höyryryhmän ajotavalla.