Kyselytutkimus Kouvolan kaupungille
Hänninen, Mikko (2024)
Hänninen, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018379
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön aiheena on tutkia Kouvolan kaupungin imagoa opiskelukaupunkina. Työn toimeksiantaja on Kouvolan kaupungin viestintäosasto. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miksei Kouvolan kaupunki tavoita nuorisoa sosiaalisen median kanavoillaan ja miten Kouvolasta saisi mielekkäämmän opiskelukaupungin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin verkkolomakkeena, ja sitä jaettiin usealla sosiaalisen median palvelulla keväällä 2024. Kyselyyn vastasi 195 suomalaista vastaajaa. Aineiston avoimet kysymykset käsiteltiin kvalitatiivisia menetelmiä hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella kyselyn kohderyhmä ei kohtaa Kouvolan kaupungin mainontaa sosiaalisen median alustoilla, vaikka se käyttäisi alustoja, joilla Kouvolan kaupunki markkinoi palveluitaan. Monet nuoremmista vastaajista käyttävät myös sosiaalisen median palveluita, joilla Kouvolan kaupunki ei markkinoi. Avoimiin kysymyksiin annettujen vastausten perusteella nuoret näkevät Kouvolan tylsänä kaupunkina, joka herättää negatiivisia mielikuvia. He eivät koe Kouvolaa kaupunkina, jossa voi työllistyä, eivätkä he koe tarjolla olevia opintoja kiinnostavina. Nuoriso olisi kiinnostuneempi viihtyisästä kaupungista, jossa on eloisa keskusta, hyvämaineinen koulu ja harrastusmahdollisuuksia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin verkkolomakkeena, ja sitä jaettiin usealla sosiaalisen median palvelulla keväällä 2024. Kyselyyn vastasi 195 suomalaista vastaajaa. Aineiston avoimet kysymykset käsiteltiin kvalitatiivisia menetelmiä hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella kyselyn kohderyhmä ei kohtaa Kouvolan kaupungin mainontaa sosiaalisen median alustoilla, vaikka se käyttäisi alustoja, joilla Kouvolan kaupunki markkinoi palveluitaan. Monet nuoremmista vastaajista käyttävät myös sosiaalisen median palveluita, joilla Kouvolan kaupunki ei markkinoi. Avoimiin kysymyksiin annettujen vastausten perusteella nuoret näkevät Kouvolan tylsänä kaupunkina, joka herättää negatiivisia mielikuvia. He eivät koe Kouvolaa kaupunkina, jossa voi työllistyä, eivätkä he koe tarjolla olevia opintoja kiinnostavina. Nuoriso olisi kiinnostuneempi viihtyisästä kaupungista, jossa on eloisa keskusta, hyvämaineinen koulu ja harrastusmahdollisuuksia.