Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma kosmetiikkabrändille
Hevosmaa, Iida; Toivonen, Henna (2024)
Hevosmaa, Iida
Toivonen, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018420
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda monipuolinen, konkreettinen ja helposti käyttöönotettava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle. Työn toimeksiantajana toimii kosmetiikkabrändi Smuuti Skinin toimitusjohtaja, Jenni Ahokas. Toimeksianto käynnistyi loppuvuodesta 2023.
Opinnäytetyö rakentuu tietoperustasta sekä toiminnallisesta osuudesta. Työ on rajattu toimeksiantajan toiveiden myötä koskemaan vain Ruotsin markkinoita. Lisäksi tuotos keskittyy pelkästään sosiaalisen median markkinointiin sekä, tarkemmin rajattuna, vain valittuihin sosiaalisen median kanaviin, eli Instagramiin, TikTokiin sekä Snapchatiin.
Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään sosiaalisen median markkinointia yleisesti. Teorialuvussa käydään läpi sosiaalisen median markkinoinnin mahdollisuuksia ja haasteita, vaikuttajamarkkinointia, brändäystä ja brändin lanseeraamista Ruotsin markkinoilla. Luvussa esitellään myös työhön valitut sosiaalisen median kanavat yksityiskohtaisemmin.
Toisessa teorialuvussa käsitellään sosiaalisen median markkinointisuunnitelman laatimista SOSTAC-mallin avulla. Tässä teorialuvussa esitellään yksityiskohtaisesti SOSTAC-mallin vaiheet, joita ovat nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, toimenpiteet, toimintasuunnitelma sekä mittarit ja seuranta.
Viimeinen pääluku toimii työn toiminnallisena osuutena ja se kattaa lopullisen tuotoksen eli sosiaalisen median markkinointisuunnitelman. Markkinointisuunnitelma luodaan teorialuvussa esitellyn SOSTAC-mallin pohjalta. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sisältää ostajapersoonat, vuosikellon, sisältökalenterin sekä jokaiselle kanavalle valmiin julkaisupohjan. Lopulliset tuotokset löytyvät työn lopusta liitteistä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus pohjautuu niin teorialukuihin, kuin myös toimeksiantajan toiveisiin ja tavoitteisiin.
Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on konkreettinen ja se sisältää toimeksiantajalle perusteltuja ehdotuksia. Suunnitelma antaa toimeksiantajalle hänen tavoittelemansa punaisen langan brändin markkinointia varten. Tuotoksen avulla toimeksiantaja voi tehdä brändin markkinointia suunnitelmallisemmin, muun muassa valmiiden sisältökonseptien ja ideoiden pohjalta. Toimeksiantaja voi hyödyntää tuotosta laajentuessaan myös muille markkinoille.
Opinnäytetyön viimeisenä lukuna toimii pohdinta-luku, jossa pohditaan esimerkiksi opinnäytetyöprosessin etenemistä ja onnistumista sekä kehitysehdotuksia ja jatko-toimenpiteitä. Lopuksi luvussa analysoidaan vielä kirjoittajien omaa oppimista sekä mahdollisia kehityskohteita.
Opinnäytetyö rakentuu tietoperustasta sekä toiminnallisesta osuudesta. Työ on rajattu toimeksiantajan toiveiden myötä koskemaan vain Ruotsin markkinoita. Lisäksi tuotos keskittyy pelkästään sosiaalisen median markkinointiin sekä, tarkemmin rajattuna, vain valittuihin sosiaalisen median kanaviin, eli Instagramiin, TikTokiin sekä Snapchatiin.
Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään sosiaalisen median markkinointia yleisesti. Teorialuvussa käydään läpi sosiaalisen median markkinoinnin mahdollisuuksia ja haasteita, vaikuttajamarkkinointia, brändäystä ja brändin lanseeraamista Ruotsin markkinoilla. Luvussa esitellään myös työhön valitut sosiaalisen median kanavat yksityiskohtaisemmin.
Toisessa teorialuvussa käsitellään sosiaalisen median markkinointisuunnitelman laatimista SOSTAC-mallin avulla. Tässä teorialuvussa esitellään yksityiskohtaisesti SOSTAC-mallin vaiheet, joita ovat nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, toimenpiteet, toimintasuunnitelma sekä mittarit ja seuranta.
Viimeinen pääluku toimii työn toiminnallisena osuutena ja se kattaa lopullisen tuotoksen eli sosiaalisen median markkinointisuunnitelman. Markkinointisuunnitelma luodaan teorialuvussa esitellyn SOSTAC-mallin pohjalta. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sisältää ostajapersoonat, vuosikellon, sisältökalenterin sekä jokaiselle kanavalle valmiin julkaisupohjan. Lopulliset tuotokset löytyvät työn lopusta liitteistä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus pohjautuu niin teorialukuihin, kuin myös toimeksiantajan toiveisiin ja tavoitteisiin.
Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on konkreettinen ja se sisältää toimeksiantajalle perusteltuja ehdotuksia. Suunnitelma antaa toimeksiantajalle hänen tavoittelemansa punaisen langan brändin markkinointia varten. Tuotoksen avulla toimeksiantaja voi tehdä brändin markkinointia suunnitelmallisemmin, muun muassa valmiiden sisältökonseptien ja ideoiden pohjalta. Toimeksiantaja voi hyödyntää tuotosta laajentuessaan myös muille markkinoille.
Opinnäytetyön viimeisenä lukuna toimii pohdinta-luku, jossa pohditaan esimerkiksi opinnäytetyöprosessin etenemistä ja onnistumista sekä kehitysehdotuksia ja jatko-toimenpiteitä. Lopuksi luvussa analysoidaan vielä kirjoittajien omaa oppimista sekä mahdollisia kehityskohteita.