Urheilupainotteisen markkinointikanavan perustaminen Instagramiin
Bergström, Atte; Heikkinen, Eemeli (2020)
Bergström, Atte
Heikkinen, Eemeli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018422
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti tekijöiden oman markkinointikanavan perustamiseksi. Taustalla on opiskelijoiden aito kiinnostus oman yrityksen perustamista kohtaan. Lisäksi molemmilla opiskelijoilla oli aikaisempaa kokemusta vastaavan sivuston ylläpitämisestä. Opinnäytetyön avulla haluttiin luoda oma suunnitelma markkinointikanavan perustamisesta mahdolliseksi. Tämän tuotoksen tarkoitus on olla kattava paketti, jolla paitsi itse syvennettiin ongelmiin, myös ratkaistiin erilaisten tutkimuskysymysten avulla haasteita, joita kohdattiin miettiessä toiminnan aloittamista. Tämän lisäksi opinnäytetyön tavoitteena on tarjota teorian tuntemusta ja sen ymmärrystä sosiaalisen median markkinoinnista. Opinnäytetyössä laadittiin perustettavalle markkinointikanavalle toimintaohjeet ja suunnitelmat tutkimuskysymysten kautta, jotta toiminnan käynnistäminen olisi helpompaa.
Teoriaosuus muodostettiin kattavaksi paketiksi opiskelijoiden omien kehittämiskohteiden sekä oleellisten tietojen pohjalta, jotta lukija pystyisi ymmärtämään työn sisällön paremmin. Teoriaosuus sisältää markkinoinnin, viestinnän, brändin ja sosiaalisen median osa-alueet. Teoriaosuuden lähdemateriaaleina on käytetty näitä aiheita käsitteleviä niin suomenkielisiä sekä kansainvälisiä kirjallisuusteoksia. Lisäksi teoriaosuudessa on käytetty paljon verkkolähteitä.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdeksan eri tutkimuskysymyksen avulla. Tutkimuskysymykset olivat luoda brändi, kohderyhmäkartoitus, visuaalinen suunnittelu, algoritmiin perehtyminen, mittarien asettaminen, julkaisupohjien luonti, julkaisusuunnitelma sekä toiminnan käynnistäminen. Näitä tutkimuskysymyksiä analysoitiin käyttäen apuna olemassa olevaa teoriaa.
Opinnäytetyön myötä markkinointikanavan toiminnan aloittamiseksi kaikki tarvittavat toimenpiteet on tehty. Jatkoa ajatellen toiminnalle on saatu luotua perusteellinen pohjatyö ja selkeät toimintasuunnat tutkimuskysymysten avulla. Opinnäytetyö prosessin aikana ovat opiskelijat kokeneet kehittymistä tietotaidossa, kirjoittamisessa kuin sisällöntuotannossa.
Toiminta markkinointikanavalla tulee käynnistymään maailmalla vallitsevan pandemian hellitettyä. Tätä opinnäytetyötä käytetään toiminnan käynnistämisen pohjana.
Teoriaosuus muodostettiin kattavaksi paketiksi opiskelijoiden omien kehittämiskohteiden sekä oleellisten tietojen pohjalta, jotta lukija pystyisi ymmärtämään työn sisällön paremmin. Teoriaosuus sisältää markkinoinnin, viestinnän, brändin ja sosiaalisen median osa-alueet. Teoriaosuuden lähdemateriaaleina on käytetty näitä aiheita käsitteleviä niin suomenkielisiä sekä kansainvälisiä kirjallisuusteoksia. Lisäksi teoriaosuudessa on käytetty paljon verkkolähteitä.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdeksan eri tutkimuskysymyksen avulla. Tutkimuskysymykset olivat luoda brändi, kohderyhmäkartoitus, visuaalinen suunnittelu, algoritmiin perehtyminen, mittarien asettaminen, julkaisupohjien luonti, julkaisusuunnitelma sekä toiminnan käynnistäminen. Näitä tutkimuskysymyksiä analysoitiin käyttäen apuna olemassa olevaa teoriaa.
Opinnäytetyön myötä markkinointikanavan toiminnan aloittamiseksi kaikki tarvittavat toimenpiteet on tehty. Jatkoa ajatellen toiminnalle on saatu luotua perusteellinen pohjatyö ja selkeät toimintasuunnat tutkimuskysymysten avulla. Opinnäytetyö prosessin aikana ovat opiskelijat kokeneet kehittymistä tietotaidossa, kirjoittamisessa kuin sisällöntuotannossa.
Toiminta markkinointikanavalla tulee käynnistymään maailmalla vallitsevan pandemian hellitettyä. Tätä opinnäytetyötä käytetään toiminnan käynnistämisen pohjana.