Vetäytyvästi käyttäytyvien oppilaiden koulupoissaolojen ennaltaehkäisy koulumentorin työssä
Hartikainen, Niina (2024)
Hartikainen, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917991
Tiivistelmä
Tämä päiväkirjamainen opinnäytetyö pohti, millä tavoin koulumentori voisi kehittää työnkuvaansa ja ennaltaehkäistä paremmin vetäytyvästi käyttäytyvien oppilaiden koulupoissaoloja. Koulumentori auttaa oppilaita, joilla on haasteita koulunkäynnissä, kiinnittymään takaisin kouluun. Tavoitteena oli etsiä ja kehittää keinoja esimerkiksi ahdistuneiden ja masentuneiden oppilaiden kohtaamiseen. Tavoitteena oli myös lisätä ymmärrystä vetäytyvästi käyttäytyvien nuorten haasteista, jotta koulun henkilökunta osaisi ennakoida ja auttaa oppilaita ennen kuin oppilas syrjäytyy kouluelämästä. Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä keinoja, joilla tukea niitä oppilaita, joille kertyy paljon koulupoissaoloja. Tavoitteena oli myös tuoda tietoutta huoltajille ja koulun henkilökunnalle vetäytyvästi käyttäytyvien oppilaiden auttamisesta ja kohtaamisesta. Lisäksi opinnäytetyössä pohdittiin, miten koulumentorin kannattaisi kohdata opettajia ja huoltajia. Pääpiirteittäin kohderyhmänä olivat yläkouluikäiset nuoret.
Opinnäytetyön päämenetelmä oli tasa-arvoinen, dialoginen ja rakentava keskustelu. Muita menetelmiä olivat yhteisöllinen keskustelu, erilaiset toiminnalliset menetelmät, kuten vahvuustauluharjoitus ja nuorten osallistaminen monin eri tavoin koulun arjessa. Keskusteluja käytiin nuorten lisäksi myös koulun henkilökunnan ja huoltajien kanssa. Tausta-aineisto oli laaja, sisältäen kirjoja, artikkeleja sekä nettisivuja, joiden aiheena olivat esimerkiksi nuoret, mielenterveyden haasteet, koulu ja hyvinvointi.
Opinnäytetyön tuloksena oli kolme liitettä, joiden avulla tuettiin koulumentorin työnkuvaa ennaltaehkäisevämpään suuntaan. Liitteissä kehitettiin toimenkuvaa tasa-arvoisemmaksi, positiivisemmaksi ja ratkaisukeskeisemmäksi sekä keskityttiin niin nuorten, huoltajien kuin opettajien kohtaamiseen. Opinnäytetyö avasi vetäytyvästi käyttäytyvien nuorten haasteita ja tarjosi ratkaisuja koulunkäynnin tukemiseen, esimerkiksi kouluun kiinnittymiseen, motivaatio-ongelmiin ja hyvinvoinnin haasteisiin.
Opinnäytetyön päämenetelmä oli tasa-arvoinen, dialoginen ja rakentava keskustelu. Muita menetelmiä olivat yhteisöllinen keskustelu, erilaiset toiminnalliset menetelmät, kuten vahvuustauluharjoitus ja nuorten osallistaminen monin eri tavoin koulun arjessa. Keskusteluja käytiin nuorten lisäksi myös koulun henkilökunnan ja huoltajien kanssa. Tausta-aineisto oli laaja, sisältäen kirjoja, artikkeleja sekä nettisivuja, joiden aiheena olivat esimerkiksi nuoret, mielenterveyden haasteet, koulu ja hyvinvointi.
Opinnäytetyön tuloksena oli kolme liitettä, joiden avulla tuettiin koulumentorin työnkuvaa ennaltaehkäisevämpään suuntaan. Liitteissä kehitettiin toimenkuvaa tasa-arvoisemmaksi, positiivisemmaksi ja ratkaisukeskeisemmäksi sekä keskityttiin niin nuorten, huoltajien kuin opettajien kohtaamiseen. Opinnäytetyö avasi vetäytyvästi käyttäytyvien nuorten haasteita ja tarjosi ratkaisuja koulunkäynnin tukemiseen, esimerkiksi kouluun kiinnittymiseen, motivaatio-ongelmiin ja hyvinvoinnin haasteisiin.