Liiketoimintasuunnitelma käytettyjen vaatteiden verkkokaupalle
Lehtikallio, Emma; Lankinen, Timi (2024)
Lehtikallio, Emma
Lankinen, Timi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918079
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli teettää muotialalla toimivalle yritykselle kattava liiketoimintasuunnitelma. Toimeksiantajan toimii second hand –vaatteita myyvä yritys. Kehittämistyö sai alkunsa toimeksiantajan tarpeesta saada uudelle yritystoiminnalle monipuolinen suunnitelma aloitusvuodelle ja kahdelle seuraavalle toimintavuodelle. Tavoitteena oli luoda suunnitelma yrityksen toiminnan kehittämiseen markkina-analyysin, kilpailija-analyysin ja erilaisten laskelmien avulla. Tuotoksen avulla toimeksiantaja voi viedä liiketoimintaansa eteenpäin. Opinnäytetyön tuotoksesta hyötyy toimeksiantajayrityksen lisäksi kestävästä muodin alasta kiinnostuneet toimijat ja yksityishenkilöt.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui teoriaosuudesta, jossa käsitellään kiertotaloutta maailmalla ja Suomessa, vaateteollisuuden ilmastovaikutuksia, kestävän muodin trendejä sekä käytettyjen vaatteiden markkinakokoa. Opinnäytetyö on kehittämissuunnitelma.
Tulokset osoittivat, että niin maailmalla kuin Suomessakin on suhteellisen isot käytettyjen vaatteiden markkinat, ja niiden uskotaan kasvavan tulevaisuudessa. Tämän kaltaiselle liiketoiminnalle on kysyntää Suomessa. Haasteena liiketoiminnalle on kova kilpailu alalla sekä tunnettavuuden rakentaminen. Tunnettavuuden rakentaminen on pitkäaikaista työtä, joka vaatii paljon työtunteja, mutta mahdollistaa kannattavan liiketoiminnan yrityksen myöhemmässä vaiheessa. Tulokset osoittavat myös erilaisten laskelmien avulla, että yrityksen liiketoiminnasta on mahdollista tehdä erittäin kannattavaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui teoriaosuudesta, jossa käsitellään kiertotaloutta maailmalla ja Suomessa, vaateteollisuuden ilmastovaikutuksia, kestävän muodin trendejä sekä käytettyjen vaatteiden markkinakokoa. Opinnäytetyö on kehittämissuunnitelma.
Tulokset osoittivat, että niin maailmalla kuin Suomessakin on suhteellisen isot käytettyjen vaatteiden markkinat, ja niiden uskotaan kasvavan tulevaisuudessa. Tämän kaltaiselle liiketoiminnalle on kysyntää Suomessa. Haasteena liiketoiminnalle on kova kilpailu alalla sekä tunnettavuuden rakentaminen. Tunnettavuuden rakentaminen on pitkäaikaista työtä, joka vaatii paljon työtunteja, mutta mahdollistaa kannattavan liiketoiminnan yrityksen myöhemmässä vaiheessa. Tulokset osoittavat myös erilaisten laskelmien avulla, että yrityksen liiketoiminnasta on mahdollista tehdä erittäin kannattavaa.