Instagram-suunnitelma musiikkilehti Soundille
Aho, Emilia (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119035
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön myötä suunnittelin Instagramiin painottuvan sosiaalisen median suunnitelman musiikkilehti Soundille, jolla sellaista ei entuudestaan ollut.
Soundi on Suomen suurin musiikkilehti. Se ilmestyy printtilehtenä 11 kertaa vuodessa ja sillä on aktiivisesti päivittyvät verkkosivut. Sosiaalisen median kanavista lehti käyttää Facebookia sekä Instagramia. Opinnäytetyö painottuu kanavista nimenomaan Instagramiin, sillä se on jäänyt alustoista toisen varjoon ja sen toimintaa halutaan parantaa.
Sosiaalisen median suunnitelman toteuttamista varten tutkin Instagramin algoritmin toimintaa, analysoin Soundin tämänhetkistä Instagramin käyttöä ja sisältöä, sekä tein vertailuanalyysin neljän muun kotimaisen musiikkimedian tileistä.
Näiden tietojen pohjalta rakentui suunnitelma, jossa on huomioitu Instagramin algoritmin suosima julkaisutahti sekä musiikkimedian tilillä kannattava sisältö. With this thesis I planned an Instagram-focused social media plan for a music magazine Soundi, that didn’t have one before.
Soundi is the biggest music magazine in Finland. It’s published in print eleven times a year and it also has an actively updated website. The magazine uses Facebook and Instagram as its social media channels. The focus of the thesis is on Instagram, as it has been overshadowed by the other platform. The aim of this thesis is to improve its functioning.
To implement the social media plan, I studied how the Instagram algorithm works, analyzed Sound's current Instagram usage and content, and made a comparative analysis of four other domestic music media accounts.
Based on this information, I built a plan that considered the preferred publishing rate of the Instagram algorithm and the content that is profitable on the music media account.
Soundi on Suomen suurin musiikkilehti. Se ilmestyy printtilehtenä 11 kertaa vuodessa ja sillä on aktiivisesti päivittyvät verkkosivut. Sosiaalisen median kanavista lehti käyttää Facebookia sekä Instagramia. Opinnäytetyö painottuu kanavista nimenomaan Instagramiin, sillä se on jäänyt alustoista toisen varjoon ja sen toimintaa halutaan parantaa.
Sosiaalisen median suunnitelman toteuttamista varten tutkin Instagramin algoritmin toimintaa, analysoin Soundin tämänhetkistä Instagramin käyttöä ja sisältöä, sekä tein vertailuanalyysin neljän muun kotimaisen musiikkimedian tileistä.
Näiden tietojen pohjalta rakentui suunnitelma, jossa on huomioitu Instagramin algoritmin suosima julkaisutahti sekä musiikkimedian tilillä kannattava sisältö.
Soundi is the biggest music magazine in Finland. It’s published in print eleven times a year and it also has an actively updated website. The magazine uses Facebook and Instagram as its social media channels. The focus of the thesis is on Instagram, as it has been overshadowed by the other platform. The aim of this thesis is to improve its functioning.
To implement the social media plan, I studied how the Instagram algorithm works, analyzed Sound's current Instagram usage and content, and made a comparative analysis of four other domestic music media accounts.
Based on this information, I built a plan that considered the preferred publishing rate of the Instagram algorithm and the content that is profitable on the music media account.