Kaksikielinen Vaasan keskussairaala : Laadukkaan hoidon toteutuminen medisiinisen klinikkaryhmän vuodeosastoilla omalla äidinkielellä
Karinkanta, Sonja (2014)
Karinkanta, Sonja
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920579
Tiivistelmä
Vaasan keskussairaala on kaksikielinen sairaala. Sairaalassa toimii vähemmistökielinen lautakunta, joka toivoi tutkimusta siitä, kuinka potilaat kokevat kaksikielisyyden. Tässä työssä haluttiin kartoittaa potilaiden mielipiteitä äidinkielen vaikutuksesta hoidon laatuun. Haluttiin selvittää, ovatko potilaat saaneet Vaasan kes-kussairaalassa laadukasta hoitoa, ja onko potilaan äidinkieli vaikuttanut hoidon laatuun. Toiseksi haluttiin selvittää, käyttääkö henkilökunta potilaan äidinkieltä kommunikoidessaan hänen kanssaan. Lisäksi haluttiin selvittää, ovatko potilaat saaneet riittävästi tietoa ja ohjausta omalla äidinkielellään.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tuotiin esille tutkittua tietoa laadusta, viestinnästä ja kaksikielisyydestä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla ja vastaukset käsiteltiin tilastollisen tutkimuksen keinoin. Kohderyhmä oli medisiinisen klinikkaryhmän osastojen potilaat. Tutkimukseen osallistui 108 potilasta.
Tutkimuksen tulosten mukaan potilaat kokivat saavansa laadukasta hoitoa Vaasan keskussairaalassa, eikä kaksikielisyys heikentänyt laatua. Kommunikointi hoitajien kanssa sujui hyvin omalla äidinkielellä sekä suomeksi että ruotsiksi. Ruotsinkieliset eivät saaneet lääkäreiltä niin hyvin palvelua omalla äidinkielellään kuin suomenkieliset. Kuitenkin ruotsinkieliset pitivät kieliä tasavertaisempina kuin suomenkieliset. Toimenpiteissä ja lääkärinkierrolla henkilökunta puhui keskenään usein muuta kuin potilaan äidinkieltä. Osa suomenkielisistä ei hyväksynyt sitä, että henkilökunta ei puhu täydellisesti potilaan äidinkieltä. Potilaat kokivat saaneensa pääsääntöisesti riittävästi tietoa ja ohjausta omalla äidinkielellään. Suhtautuminen kaksikielisyyteen vaihteli hyväksymisestä kriittiseen suhtautumiseen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tuotiin esille tutkittua tietoa laadusta, viestinnästä ja kaksikielisyydestä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla ja vastaukset käsiteltiin tilastollisen tutkimuksen keinoin. Kohderyhmä oli medisiinisen klinikkaryhmän osastojen potilaat. Tutkimukseen osallistui 108 potilasta.
Tutkimuksen tulosten mukaan potilaat kokivat saavansa laadukasta hoitoa Vaasan keskussairaalassa, eikä kaksikielisyys heikentänyt laatua. Kommunikointi hoitajien kanssa sujui hyvin omalla äidinkielellä sekä suomeksi että ruotsiksi. Ruotsinkieliset eivät saaneet lääkäreiltä niin hyvin palvelua omalla äidinkielellään kuin suomenkieliset. Kuitenkin ruotsinkieliset pitivät kieliä tasavertaisempina kuin suomenkieliset. Toimenpiteissä ja lääkärinkierrolla henkilökunta puhui keskenään usein muuta kuin potilaan äidinkieltä. Osa suomenkielisistä ei hyväksynyt sitä, että henkilökunta ei puhu täydellisesti potilaan äidinkieltä. Potilaat kokivat saaneensa pääsääntöisesti riittävästi tietoa ja ohjausta omalla äidinkielellään. Suhtautuminen kaksikielisyyteen vaihteli hyväksymisestä kriittiseen suhtautumiseen.