Robotiikka palvelusektorilla: esimerkkejä Japanista ja asiakasodotuksia Suomesta
Markkanen, Janna (2024)
Markkanen, Janna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119431
Tiivistelmä
Robotiikan nopea kehitys on tuonut mukanaan merkittäviä muutoksia monilla elämänaloilla, myös palvelusektorilla. Yhä useammat yritykset ovat ottaneet käyttöön erilaisia robottiratkaisuja tarjotakseen tehokkaampia ja innovatiivisempia palveluita asiakkailleen.
Opinnäytetyö tarkastelee Japanin palvelualan robotiikkaa ja sen kehittämistä Suomeen. Opinnäytetyö käsittelee ihmisten kokemuksia ja asenteita robottipalveluiden käyttöä kohtaan. Tutkimuksen avulla pyritään ymmärtämään paremmin, miten robotiikka vaikuttaa palvelualaan ja millaisia mahdollisuuksia japanilainen palvelualan robotiikka tarjoaa liiketoiminnan kehittämiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan haasteita ja esteitä, jotka saattavat vaikuttaa robottipalveluiden laajempaan käyttöönottoon sekä tarjota suosituksia niiden ratkaisemiseksi.
Tutkimus on toteutettu määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella. Linkki kyselylomakkeeseen oli avoinna vastaajille kuukauden ajan tammikuun lopusta helmikuun loppuun asti vuonna 2024. Kyselyyn vastasi 82 henkilöä, jotka olivat kuluttajia.
Tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös siitä, että robottiavusteisille palveluille olisi käyttäjiä tulevaisuudessa. Tutkimuksen tuloksista yritykset saavat selville, minkälaisille robotiikan palveluille olisi käyttäjiä ja mitä olisi kannattava kehittää tulevaisuudessa. Tuloksissa on hyvä myös ottaa huomioon, että ihmiskontakti on usealle silti hyvin tärkeä palvelutilanteissa.
Opinnäytetyö tarkastelee Japanin palvelualan robotiikkaa ja sen kehittämistä Suomeen. Opinnäytetyö käsittelee ihmisten kokemuksia ja asenteita robottipalveluiden käyttöä kohtaan. Tutkimuksen avulla pyritään ymmärtämään paremmin, miten robotiikka vaikuttaa palvelualaan ja millaisia mahdollisuuksia japanilainen palvelualan robotiikka tarjoaa liiketoiminnan kehittämiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan haasteita ja esteitä, jotka saattavat vaikuttaa robottipalveluiden laajempaan käyttöönottoon sekä tarjota suosituksia niiden ratkaisemiseksi.
Tutkimus on toteutettu määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella. Linkki kyselylomakkeeseen oli avoinna vastaajille kuukauden ajan tammikuun lopusta helmikuun loppuun asti vuonna 2024. Kyselyyn vastasi 82 henkilöä, jotka olivat kuluttajia.
Tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös siitä, että robottiavusteisille palveluille olisi käyttäjiä tulevaisuudessa. Tutkimuksen tuloksista yritykset saavat selville, minkälaisille robotiikan palveluille olisi käyttäjiä ja mitä olisi kannattava kehittää tulevaisuudessa. Tuloksissa on hyvä myös ottaa huomioon, että ihmiskontakti on usealle silti hyvin tärkeä palvelutilanteissa.
