Työntekijäkokemuksen mittaamisen kehittäminen : case Myyntiorganisaatio
Kaila, Amanda (2023)
Kaila, Amanda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320393
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettu toimeksiannollisena kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Sen tavoitteena on kehittää toimeksiantajaorganisaation työntekijäkokemuksen mittaamisen tapoja ja työkaluja.
Tutkimuksen teoriaosassa käsiteltiin työntekijäkokemuksen tekijät, sen merkitys liiketoiminnalle ja sen mittaamisen mahdollisuuksia. Tutkimuksen empiirisessä osiossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea henkilöä eri näkökulmista: toimeksiantajaorganisaation HR-kehityspäällikköä, työntekijäkokemuksen konsulttia ja työntekijäkokemusta mittaaviin pulssikyselyihin erikoistunutta toimitusjohtajaa.
Tutkimuksen tuloksena luotiin toimeksiantajaorganisaatiolle kehitysehdotuksia työntekijäkokemuksen mittaamiseen ja ymmärtämiseen. Kehitysehdotukset sisältävät pulssikyselyn kehittämisen, esihenkilöiden merkityksen korostamisen mittaamisessa, kriittisten vuorovaikutustilanteiden monipuolisen mittaamisen ja muiden mittaustapojen hyödyntämisen.
Tutkimuksen teoriaosassa käsiteltiin työntekijäkokemuksen tekijät, sen merkitys liiketoiminnalle ja sen mittaamisen mahdollisuuksia. Tutkimuksen empiirisessä osiossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea henkilöä eri näkökulmista: toimeksiantajaorganisaation HR-kehityspäällikköä, työntekijäkokemuksen konsulttia ja työntekijäkokemusta mittaaviin pulssikyselyihin erikoistunutta toimitusjohtajaa.
Tutkimuksen tuloksena luotiin toimeksiantajaorganisaatiolle kehitysehdotuksia työntekijäkokemuksen mittaamiseen ja ymmärtämiseen. Kehitysehdotukset sisältävät pulssikyselyn kehittämisen, esihenkilöiden merkityksen korostamisen mittaamisessa, kriittisten vuorovaikutustilanteiden monipuolisen mittaamisen ja muiden mittaustapojen hyödyntämisen.