Henkilöstöjohtamisen ja henkilöstön hyvinvoinnin merkitys palvelualoilla
Ahti, Janna (2024)
Ahti, Janna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420699
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin merkityksiä palvelualoihin keskittyen. Tutkimuksessa selvitettiin henkilöstöjohtajan roolin sisältöä, ja henkilöstöjohtamisen merkitystä yrityksen toiminnalle ja kilpailukyvylle.
Työhyvinvoinnin osalta selvitettiin sen kokonaisuutta ja eri osa-alueita sekä kehitysmahdollisuuksia niihin liittyen. Työssä tutkittiin hyvinvoivan henkilöstön merkitystä yritystoiminnalle ja palvelun laadulle sekä tuloksellisuudelle. Työhyvinvoinnin puutteesta johtuvia ongelmia selvitettiin.
Tutkimustulokset ovat kokonaisuus johtamista ja työhyvinvointia käsittelevien kirjojen ja muun olemassa olevan aineiston tietoa sekä tutkimuksen aikana suoritettujen haastatteluiden perusteella tehtyjä tuloksia ja päätelmiä. Haastatteluissa otoksena oli kuusi palvelualoilla eri yrityksissä työskentelevää henkilöstöjohtajaa, ja haastattelut suoritettiin henkilökohtaisina teemahaastatteluina.
Tuloksena työssä todettiin, että hyvä henkilöstön johtaminen on edellytys yrityksen kilpailukykyiselle toiminnalle palvelualoilla. Hyvällä henkilöstöjohtamisella pystytään vaikuttamaan kokonaisvaltaisesti yrityksen työntekijöiden toimintaan ja ajatusmaailmaan, ja luomaan henkilöstölle edellytykset työssä menestymiselle. Työhyvinvoinnin todettiin olevan välttämätön lähtökohta yrityksen menestykselle. Puutteellisen työhyvinvoinnin todettiin voivan olla kriittinen tekijä koko yrityksen perustoiminnalle, ja voivan aiheuttaa valtavat kustannukset. Tutkimuksessa kävi ilmi, että hyvinvoivat työntekijät taas pystyvät parempiin suorituksiin, ovat motivoituneita ja viihtyvät töissä, jolloin myös tulokset ovat parempia.
Työhyvinvoinnin osalta selvitettiin sen kokonaisuutta ja eri osa-alueita sekä kehitysmahdollisuuksia niihin liittyen. Työssä tutkittiin hyvinvoivan henkilöstön merkitystä yritystoiminnalle ja palvelun laadulle sekä tuloksellisuudelle. Työhyvinvoinnin puutteesta johtuvia ongelmia selvitettiin.
Tutkimustulokset ovat kokonaisuus johtamista ja työhyvinvointia käsittelevien kirjojen ja muun olemassa olevan aineiston tietoa sekä tutkimuksen aikana suoritettujen haastatteluiden perusteella tehtyjä tuloksia ja päätelmiä. Haastatteluissa otoksena oli kuusi palvelualoilla eri yrityksissä työskentelevää henkilöstöjohtajaa, ja haastattelut suoritettiin henkilökohtaisina teemahaastatteluina.
Tuloksena työssä todettiin, että hyvä henkilöstön johtaminen on edellytys yrityksen kilpailukykyiselle toiminnalle palvelualoilla. Hyvällä henkilöstöjohtamisella pystytään vaikuttamaan kokonaisvaltaisesti yrityksen työntekijöiden toimintaan ja ajatusmaailmaan, ja luomaan henkilöstölle edellytykset työssä menestymiselle. Työhyvinvoinnin todettiin olevan välttämätön lähtökohta yrityksen menestykselle. Puutteellisen työhyvinvoinnin todettiin voivan olla kriittinen tekijä koko yrityksen perustoiminnalle, ja voivan aiheuttaa valtavat kustannukset. Tutkimuksessa kävi ilmi, että hyvinvoivat työntekijät taas pystyvät parempiin suorituksiin, ovat motivoituneita ja viihtyvät töissä, jolloin myös tulokset ovat parempia.