Kuva ja teksti puupiirroksissa : katakanahahmot
Salmi, Anna (2024)
Salmi, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320483
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin kuvan ja tekstin yhdistämistä puupiirroksissa. Tietoperusta alkaa puupiirtämisen juurilta, 600-luvun Kiinasta. Teksti kulkee esimerkkien kautta läpi puupiirroksen taiteellistumisen tämän päivän nykytaiteeseen asti. Puupiirtämisen pitkän historian aikana puupiirtäminen vakiintuu osaksi taide-elämää ja taiteilijasta tulee ammattinimike. Puupiirrosmenetelmä käy historiassa läpi monet käyttötarkoitukset hyödyntäen kuvan ja tekstin yhdistelmää, päätyen lopulta lähes yksinomaan taidekäyttöön.
Opinnäytetyön aihe syntyi japanin kielen katakanasanoista innoittuneen, kuvaa ja tekstiä yhdistelevän puupiirroksen tekemisen yhteydessä. Katakanateemaa jatkettiin opinnäytetyön taiteellisessa osuudessa. Teos esittää 160 eri katakanasanaa mielikuvituksellisina katakanahahmoina, jotka on vedostettu öljyväripuupiirroksina neljälle suurelle kiinanpaperille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnollistaa kuvan ja tekstin yhdistämisen keinoja puupiirroksissa ja analysoida niissä ilmeneviä moninaisia käyttötarkoituksia. Taiteellisen osuuden puupiirrosteoksia pohdittiin suhteessa muinaisiin kuvakirjoitusta sisältäviin kieliin ja Edo-kauden kuva-arvoituksiin. ”Katakana” puupiirroksia tarkasteltiin myös kielen opetuksen ja kuvan tulkinnan näkökulmasta.
Opinnäytetyön aihe syntyi japanin kielen katakanasanoista innoittuneen, kuvaa ja tekstiä yhdistelevän puupiirroksen tekemisen yhteydessä. Katakanateemaa jatkettiin opinnäytetyön taiteellisessa osuudessa. Teos esittää 160 eri katakanasanaa mielikuvituksellisina katakanahahmoina, jotka on vedostettu öljyväripuupiirroksina neljälle suurelle kiinanpaperille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnollistaa kuvan ja tekstin yhdistämisen keinoja puupiirroksissa ja analysoida niissä ilmeneviä moninaisia käyttötarkoituksia. Taiteellisen osuuden puupiirrosteoksia pohdittiin suhteessa muinaisiin kuvakirjoitusta sisältäviin kieliin ja Edo-kauden kuva-arvoituksiin. ”Katakana” puupiirroksia tarkasteltiin myös kielen opetuksen ja kuvan tulkinnan näkökulmasta.