Lasten tunnetaitojen kehityksen tukeminen
Kuusisto, Suvi (2024)
Kuusisto, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320500
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin tunnetaitojen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä erilaisia keinoja, joilla eri kasvattajat pystyvät tukemaan lasten tunnetaitojen kehitystä. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valikoitui yhteensä 13 kirjaa ja tieteellistä artikkelia. Materiaalit analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tavoitteena oli löytää lasten tunnetaitojen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä keinoja tunnetaitojen kehittämisen tueksi kasvattajille.
Tutkimuskysymys muodostettiin alustavien hakujen ja niiden pohjalta kerätyn aineiston perusteella. Aineiston haussa käytettiin sähköisiä hakupalvelimia: Finna.fi ja Google scholar. Aineiston valintaa ohjasivat määritellyt sisäänottokriteerit. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen ja sen pohjalta koottiin keskeiset tulokset opinnäytetyöstä. Tuloksia tarkasteltiin pohjautuen teoreettiseen tietoon. Työn luotettavuutta ja eettisyyttä arvioitiin lopuksi sekä pohdittiin mahdollisuutta hyödyntää työtä jatkossa.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että keskeisimmät asiat lapsen tunnetaitojen kehityksessä kasvattajan kannalta ovat turvallisen ilmapiirin luominen ja tiiviin tunnesiteen rakentaminen lapsen kanssa. Nämä esiin nousseet tulokset koskevat tutkimuksen perusteella sekä lapsen vanhempia että muita kasvattajia, kuten opettajia ja muuta lähipiiriä. Lapsi tarvitsee kasvattajalta aikaa, tukea, tunnemallin ja turvaa, jotta voi kehittää omia tunnetaitojaan. Usein kasvattaja edistää lapsen tunnetaitoja huomaamattaan arkisissa tilanteissa.
Tutkimuskysymys muodostettiin alustavien hakujen ja niiden pohjalta kerätyn aineiston perusteella. Aineiston haussa käytettiin sähköisiä hakupalvelimia: Finna.fi ja Google scholar. Aineiston valintaa ohjasivat määritellyt sisäänottokriteerit. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen ja sen pohjalta koottiin keskeiset tulokset opinnäytetyöstä. Tuloksia tarkasteltiin pohjautuen teoreettiseen tietoon. Työn luotettavuutta ja eettisyyttä arvioitiin lopuksi sekä pohdittiin mahdollisuutta hyödyntää työtä jatkossa.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että keskeisimmät asiat lapsen tunnetaitojen kehityksessä kasvattajan kannalta ovat turvallisen ilmapiirin luominen ja tiiviin tunnesiteen rakentaminen lapsen kanssa. Nämä esiin nousseet tulokset koskevat tutkimuksen perusteella sekä lapsen vanhempia että muita kasvattajia, kuten opettajia ja muuta lähipiiriä. Lapsi tarvitsee kasvattajalta aikaa, tukea, tunnemallin ja turvaa, jotta voi kehittää omia tunnetaitojaan. Usein kasvattaja edistää lapsen tunnetaitoja huomaamattaan arkisissa tilanteissa.