Toiminnassa olevan yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Sainio, Heikki (2024)
Sainio, Heikki
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420773
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on liiketoimintasuunnitelman tekeminen toiminnassa olevalle yritykselle. Yritys toimii tapahtumateollisuuden alalla myyden tapahtumissa, messuilla ja markkinoilla muun muassa metrilakritsia, muita makeisia, jäähilejuomaa, pehmistä, kahvia ja virvoitusjuomia. Opinnäytetyön tuotoksena on tehty konkreettinen liiketoimintasuunnitelma, joka on salainen.
Opinnäytetyön muoto on kehittämistyö ja siinä on soveltuvin osin käyty läpi teoreettisen viitekehyksen kautta liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueita. Työssä on huomioitu liikeidea, visio, toiminta-ajatus sekä arvot. Ympäristöanalyyseista on otettu käyttöön sekä sisäistä toimintaympäristöä avaava SWOT-analyysi että ulkoista toimintaympäristöä kartoittava PESTEL-analyysi. Työssä avataan teorian kautta myös asiakkaita, segmenttejä, kilpailua ja kilpailijoita koskevia asioita. Lisäksi työssä on omat osionsa sekä myynnille ja markkinoinnille että riskien hallinnalle ja yrityksen tavoitteille. Muun muassa laskelmiin ei tässä työssä oteta kantaa, koska yritystä ei ole ollut tarvetta rahoittaa ulkopuolisella rahoituksella.
Opinnäytetyössä on huomioitu liiketoimintasuunnitelmiin, yrittäjyyteen ja liiketoimintaympäristöön liittyvää materiaalia, josta on pyritty olennaisin tiivistämään tähän työhön.
Opinnäytetyön lopussa on kerrattu liiketoimintasuunnitelman tekemistä prosessina sekä kirjoitettu johtopäätökset ja pohdinta. Työn lopputuloksena yritys on jo tarkentanut toimintatapojaan ja jatkaa tekemisensä tarkastelua entistä tarkemmin matkalla kohti kasvua ja parempaa kannattavuutta.
Opinnäytetyön muoto on kehittämistyö ja siinä on soveltuvin osin käyty läpi teoreettisen viitekehyksen kautta liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueita. Työssä on huomioitu liikeidea, visio, toiminta-ajatus sekä arvot. Ympäristöanalyyseista on otettu käyttöön sekä sisäistä toimintaympäristöä avaava SWOT-analyysi että ulkoista toimintaympäristöä kartoittava PESTEL-analyysi. Työssä avataan teorian kautta myös asiakkaita, segmenttejä, kilpailua ja kilpailijoita koskevia asioita. Lisäksi työssä on omat osionsa sekä myynnille ja markkinoinnille että riskien hallinnalle ja yrityksen tavoitteille. Muun muassa laskelmiin ei tässä työssä oteta kantaa, koska yritystä ei ole ollut tarvetta rahoittaa ulkopuolisella rahoituksella.
Opinnäytetyössä on huomioitu liiketoimintasuunnitelmiin, yrittäjyyteen ja liiketoimintaympäristöön liittyvää materiaalia, josta on pyritty olennaisin tiivistämään tähän työhön.
Opinnäytetyön lopussa on kerrattu liiketoimintasuunnitelman tekemistä prosessina sekä kirjoitettu johtopäätökset ja pohdinta. Työn lopputuloksena yritys on jo tarkentanut toimintatapojaan ja jatkaa tekemisensä tarkastelua entistä tarkemmin matkalla kohti kasvua ja parempaa kannattavuutta.