Irti tupakasta : Acetium-imeskelytablettien vientipotentiaali Saksaan ja Sveitsiin
Pihlaja, Niko (2024)
Pihlaja, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521078
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Acetium-imeskelytablettien vientipotentiaalia Saksaan ja Sveitsiin, erityisesti markkinoiden nykytilanteen ja tulevaisuuden trendien analysointi. Toimeksiantajana toimi Biohit Oyj, joka hyötyy tutkimuksesta saadessaan käyttökelpoista tietoa kohdemarkkinoista. Opinnäytetyö keskittyi selvittämään, kuinka paljon potenti aalisia asiakkaita on Saksassa ja Sveitsissä sekä miten nämä markkinat eroavat toisistaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui terveyteen ja hyvinvointiin liittyviin megatrendeihin, kuten kliinisesti tutkittujen tuotteiden kysyntään ja kotona tapahtuvan terveydenhoidon lisääntymiseen. Menetelmänä käytettiin markkinatutkimusta ja analyysia markkinoiden koosta, kilpailutilanteesta sekä lainsäädännöstä.
Keskeiset tulokset osoittivat, että Saksassa on suurempi markkinapotentiaali, mutta Sveitsissä tupakoinnin lopettamiseen on suurempi motivaatio ja suomalaisten tuotteiden maine on parempi. Sveitsin lainsäädäntö on monimutkaisempaa, mikä tuo haasteita, mutta suurempi tulotaso ja suurempi motivaatio lopettaa tupakointi tukevat tuotteen menestystä.
Tulosten arvioinnin perusteella voitiin päätellä, että Acetiumilla on potentiaalia menestyä molemmilla markkinoilla, erityisesti jos tuotteen kliiniset tutkimukset saadaan vahvasti esille. Kehittämisehdotuksena oli keskittyä Sveitsin markkinoihin alkuvaiheessa ja hyödyntää terveystrendejä ja suomalaisten tuotteiden hyvää mainetta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui terveyteen ja hyvinvointiin liittyviin megatrendeihin, kuten kliinisesti tutkittujen tuotteiden kysyntään ja kotona tapahtuvan terveydenhoidon lisääntymiseen. Menetelmänä käytettiin markkinatutkimusta ja analyysia markkinoiden koosta, kilpailutilanteesta sekä lainsäädännöstä.
Keskeiset tulokset osoittivat, että Saksassa on suurempi markkinapotentiaali, mutta Sveitsissä tupakoinnin lopettamiseen on suurempi motivaatio ja suomalaisten tuotteiden maine on parempi. Sveitsin lainsäädäntö on monimutkaisempaa, mikä tuo haasteita, mutta suurempi tulotaso ja suurempi motivaatio lopettaa tupakointi tukevat tuotteen menestystä.
Tulosten arvioinnin perusteella voitiin päätellä, että Acetiumilla on potentiaalia menestyä molemmilla markkinoilla, erityisesti jos tuotteen kliiniset tutkimukset saadaan vahvasti esille. Kehittämisehdotuksena oli keskittyä Sveitsin markkinoihin alkuvaiheessa ja hyödyntää terveystrendejä ja suomalaisten tuotteiden hyvää mainetta.