Yhteiskunnallisten kriisien vaikutus ostokäyttäytymiseen 2020-luvulla : Luksustuotteet
Hansen, Jeanette Isabelle (2024)
Hansen, Jeanette Isabelle
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521407
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin mahdollista muutosta suomalaisten kuluttajien ostokäyttäytymiseen 2020-luvulla, jota ovat muutamassa vuodessa varjostaneet jo useammat yhteiskunnalliset kriisit, kuten koronapandemia, Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa sekä ilmastokriisin paheneminen. Ostokäyttäytymistä tutkittiin luksustuotteiden osalta, jotka usein yhdistetään ylikulutukseen ja turhamaisuuteen.
Työn teoriaosa koostuu kolmesta pääteemasta, joissa käsitellään luksusta sekä käsitteenä että markkinana (kappale 3), kuluttajakäyttäytymistä (kappaleet 4 ja 5) ja yhteiskunnallisia kriisejä (kappale 6).
Tutkimusotteena käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimus toteutettiin verkossa kyselytutkimuksena, ja sen vastaajat haettiin suomalaisesta suljetusta Facebook-ryhmästä, jonka kaikki yli 18 tuhatta jäsentä kokevat itsensä tavalla tai toisella luksuskuluttajiksi. Kyselyllä haluttiin selvittää vastaajien aiempia kulutustottumuksia ja sitä, miten ne ovat mahdollisesti muuttuneet 2020-luvulla. Erityisesti haluttiin selvittää yhteiskunnallisten kriisien vaikutusta kulutustottumuksiin.
Työn teoriaosa koostuu kolmesta pääteemasta, joissa käsitellään luksusta sekä käsitteenä että markkinana (kappale 3), kuluttajakäyttäytymistä (kappaleet 4 ja 5) ja yhteiskunnallisia kriisejä (kappale 6).
Tutkimusotteena käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimus toteutettiin verkossa kyselytutkimuksena, ja sen vastaajat haettiin suomalaisesta suljetusta Facebook-ryhmästä, jonka kaikki yli 18 tuhatta jäsentä kokevat itsensä tavalla tai toisella luksuskuluttajiksi. Kyselyllä haluttiin selvittää vastaajien aiempia kulutustottumuksia ja sitä, miten ne ovat mahdollisesti muuttuneet 2020-luvulla. Erityisesti haluttiin selvittää yhteiskunnallisten kriisien vaikutusta kulutustottumuksiin.