Verkko-oppimisympäristön analytiikkaominaisuuksien kehittäminen
Virta, Vesa (2024)
Virta, Vesa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420954
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Priima-oppimisympäristön analytiikkaominaisuuksiin liittyviä asiakastarpeita sekä kehittää työn toimeksiantajan, Saarni Learning Oy:n tuotekehitysprosessia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa tuotekehitysprojekti, jossa tutkitaan ja kehitetään Priima-oppimisympäristön analytiikkaominaisuuksia ja pilotoidaan uusia menetelmiä ja työkaluja syvällisemmän asiakasymmärryksen saavuttamiseksi tuotekehitysprosessissa.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tapaustutkimus, jonka tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja, dokumenttianalyysia ja havainnointia. Nykytilan analyysi toteutettiin palvelumuotoilun keinoja ja prosesseja soveltaen.
Projektina aikana tunnistettiin kolme Priiman oppimisanalytiikkaominaisuuksia hyödyntävää asiakassegmenttiä, joiden tarpeita ja ongelmia tarkasteltiin ja joille suunniteltiin arvolupaukset. Ensimmäiset analytiikkaprojektin teemaan liittyvät prototyypit asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseksi ovat kehitteillä ja tulossa testattavaksi asiakkaille. Tuotekehitysprosessissa saatiin kokemusta palvelumuotoilun tuplatimanttimallista, arvolupausten muotoilusta VPC -kanvaasin avulla ja ohjelmiston ominaisuuksien yhteiskehittämisestä asiakkaiden kanssa. Priiman julkinen roadmap päivitettiin analytiikkaprojektin tulosten perusteella. Oppimissanalytiikka on Priiman roadmapilla määrittelyssä, josta se siirtyy aikanaan tuotekehitykseen.
Analytiikkaominaisuudet ovat asiakkaille tärkeitä verkko-oppimisympäristössä. Niiden toteuttamiseen on olemassa erilaisia teknologisia ratkaisuja, määrittelyjä ja standardeja, mutta liiketoiminnan menestymisen kannalta tuotteeseen kannattaa kehittää uusia ominaisuuksia asiakaslähtöisesti, asiakkaalle tuotettava arvo edellä ja asiakkaan kanssa yhteiskehittämällä.
Jatkokehitysehdotuksena on kokeilla projektin tulevissa vaiheissa palvelumuotoiluprosesssin yhteensovittamista jo käytössä olevan Scrum-viitekehykseen perustuvan tuotekehitysprosessin kanssa. Toisena jatkokehitysehdotuksena on kokeilla tässä projektissa käytettyjä menetelmiä tulevissa projekteissa, ja kehittää tuotekehitysprosessia iteratiivisesti jatkuvasti paremmaksi ja asiakaslähtöisemmäksi.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tapaustutkimus, jonka tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja, dokumenttianalyysia ja havainnointia. Nykytilan analyysi toteutettiin palvelumuotoilun keinoja ja prosesseja soveltaen.
Projektina aikana tunnistettiin kolme Priiman oppimisanalytiikkaominaisuuksia hyödyntävää asiakassegmenttiä, joiden tarpeita ja ongelmia tarkasteltiin ja joille suunniteltiin arvolupaukset. Ensimmäiset analytiikkaprojektin teemaan liittyvät prototyypit asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseksi ovat kehitteillä ja tulossa testattavaksi asiakkaille. Tuotekehitysprosessissa saatiin kokemusta palvelumuotoilun tuplatimanttimallista, arvolupausten muotoilusta VPC -kanvaasin avulla ja ohjelmiston ominaisuuksien yhteiskehittämisestä asiakkaiden kanssa. Priiman julkinen roadmap päivitettiin analytiikkaprojektin tulosten perusteella. Oppimissanalytiikka on Priiman roadmapilla määrittelyssä, josta se siirtyy aikanaan tuotekehitykseen.
Analytiikkaominaisuudet ovat asiakkaille tärkeitä verkko-oppimisympäristössä. Niiden toteuttamiseen on olemassa erilaisia teknologisia ratkaisuja, määrittelyjä ja standardeja, mutta liiketoiminnan menestymisen kannalta tuotteeseen kannattaa kehittää uusia ominaisuuksia asiakaslähtöisesti, asiakkaalle tuotettava arvo edellä ja asiakkaan kanssa yhteiskehittämällä.
Jatkokehitysehdotuksena on kokeilla projektin tulevissa vaiheissa palvelumuotoiluprosesssin yhteensovittamista jo käytössä olevan Scrum-viitekehykseen perustuvan tuotekehitysprosessin kanssa. Toisena jatkokehitysehdotuksena on kokeilla tässä projektissa käytettyjä menetelmiä tulevissa projekteissa, ja kehittää tuotekehitysprosessia iteratiivisesti jatkuvasti paremmaksi ja asiakaslähtöisemmäksi.