LAB-ammattikorkeakoulun konetekniikan opinnoista mekaniikkasuunnittelijan työnkuvaan
Kinnunen, Lasse (2024)
Kinnunen, Lasse
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521409
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin LAB-ammattikorkeakoulun konetekniikan ohjelman antamia valmiuksia mekaniikkasuunnittelijan työhön. Tavoitteena oli tunnistaa koulutuksen vahvuudet ja kehityskohteet opintojen sisällössä.
Työ toteutettiin haastattelemalla neljää kyseisen koulutuksen käynyttä henkilöä, jotka kaikki ovat myös työskennelleet jossain vaiheessa uraansa mekaniikkasuunnittelijoina. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastatteluja.
Keskeisenä tuloksena saatiin tietoon koulun tarjoavan hyvän perustan mekaniikkasuunnittelijan työhön. Koulutuksessa huomattiin kuitenkin olevan puutteita, joista haastateltavat olivat yhtä mieltä. Tuloksista voidaan päätellä oppilaitoksen kaipaavan kehitystä opetuksen sisältöihin ja tarpeen vahvistaa tiettyjen osa-alueiden painotusta opetuksessa. Haastatteluista nousi esiin isompia teemoja, joista haastateltavat olivat yhtä mieltä, mutta myös pienempiä yksityiskohtaisempia puutteita.
Työ toteutettiin haastattelemalla neljää kyseisen koulutuksen käynyttä henkilöä, jotka kaikki ovat myös työskennelleet jossain vaiheessa uraansa mekaniikkasuunnittelijoina. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastatteluja.
Keskeisenä tuloksena saatiin tietoon koulun tarjoavan hyvän perustan mekaniikkasuunnittelijan työhön. Koulutuksessa huomattiin kuitenkin olevan puutteita, joista haastateltavat olivat yhtä mieltä. Tuloksista voidaan päätellä oppilaitoksen kaipaavan kehitystä opetuksen sisältöihin ja tarpeen vahvistaa tiettyjen osa-alueiden painotusta opetuksessa. Haastatteluista nousi esiin isompia teemoja, joista haastateltavat olivat yhtä mieltä, mutta myös pienempiä yksityiskohtaisempia puutteita.