Artistin henkilöbrändin merkitys urakehityksessä
Halme, Susanna (2024)
Halme, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521450
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimusanalyysi, joka tarkastelee artistien henkilöbrändäyksen merkitystä urakehitykselle sekä henkilöbrändäykseen käytettäviä työkaluja. Työ tehtiin aiheesta suuresta intohimosta musiikkialaa ja brändäystä kohtaan.
Työn tietopohja koostuu eri kotimaisten ja kansainvälisten musiikkimedioiden lähteistä, artikkeleista ja kirjallisuudesta. Tietoperustan pohjalta luotiin artistianalyysi, jossa vertailtiin eri artistien tapoja hyödyntää henkilöbrändäyksen työkaluja sekä niiden vaikutusta urakehitykseen.
Tulokset osoittivat, että analyysin artistit ovat hyödyntäneet henkilöbrändäyksen työkaluja eri tavoilla, mikä on edistänyt urapolulla menestymistä. Kilpailu alalla on yhä tiukempaa, mikä korostaa henkilöbrändäyksen merkitystä entisestään artistien erottumisessa musiikkimarkkinoilla.
Työn tietopohja koostuu eri kotimaisten ja kansainvälisten musiikkimedioiden lähteistä, artikkeleista ja kirjallisuudesta. Tietoperustan pohjalta luotiin artistianalyysi, jossa vertailtiin eri artistien tapoja hyödyntää henkilöbrändäyksen työkaluja sekä niiden vaikutusta urakehitykseen.
Tulokset osoittivat, että analyysin artistit ovat hyödyntäneet henkilöbrändäyksen työkaluja eri tavoilla, mikä on edistänyt urapolulla menestymistä. Kilpailu alalla on yhä tiukempaa, mikä korostaa henkilöbrändäyksen merkitystä entisestään artistien erottumisessa musiikkimarkkinoilla.