Palakosmetiikkatuoteperheen konseptointi & pakkausmuotoilu : case: Lykky
Lappalainen, Anni (2024)
Lappalainen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521408
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin pakkausratkaisu ja visuaalinen ilme konseptitasoiselle palakosmetiikkatuoteperheelle. Muotoilutyön tulokset sisältävät palakosmetiikkatuotteiden konseptoinnin, tuoteperheen graafisen ilmeen ja pakkausrakenteen kehittämisen sekä markkinointimateriaalina käytettävän pienlehden eli zinen konseptoinnin ja esimerkit taitosta. Opinnäytetyöprosessissa hyödynnettiin tuplatimantti-metodia työn taustatutkimus- ja työskentelyvaiheen rytmityksessä. Suunnittelutyö tehtiin muotoilun teoriaa sekä kokeellisen muotoilun menetelmiä hyödyntäen. Tuoteperheen konseptoinnin tueksi tehtiin taustatutkimusta saippuan- ja palakosmetiikan valmistamisesta, niiden historiasta painottuen markkinoinnin näkökulmaan sekä luonnonkosmetiikan viitekehyksestä. Muotoilutyö perustuu taustatutkimuksen pohjalta muodostettuun ymmärrykseen aiheesta.
Suunnitteluprosessissa tutkimusmenetelminä käytettiin muotoilutyölle tyypillisiä menetelmiä kuten moodboard, vertailuanalyysi ja prototypointi. Ideoinnin tukena käytettiin sana-assosiointia ja ideariiheä. Markkinointimateriaalina käytettävän zinen suunnittelun tueksi suoritettiin lehden taittamiseen keskittyvä kurssi ja tutustuttiin erilaisiin lehtityyppeihin. Työ esittelee muotoilutyön tuloksina luodun pakkausratkaisun, tuoteperheen visuaalisen ilmeen sekä pienlehden konseptin. Digitaaliseen muotoon toteutettavasta pienlehdestä esitellään esimerkkeinä kaksi artikkelia ja lehden kannet. This thesis demonstrates the creative process of conceptualizing a packaging design solution and visual identity for a product family in the category of solid cosmetics. The results of the design process include the following: a concept for a product family, structural packaging design and graphic design, and a concept for a zine which is to be used as marketing material for the brand. The thesis process uses the Double Diamond -method as a way to balance the workflow between the stages of background research and the creative process. The design process followed the principles of design theory and utilizes experimental design methods. The topics of the background research include the history and the current state of soap making and of solid cosmetics. The research also delves into natural cosmetics and marketing of solid cosmetics. The background research created a concise overview of the topics, which was taken into consideration during the design process.
Appropriate design methods were used, such as compiling moodboards, benchmarking and prototyping. Ideation exercises such as word-association and brainstorming were also executed. Brief research into magazines, which included a course on the topic, was completed to have better understanding of different magazine types and layout design. The results of this thesis include a presentation of the visual identity of the product family, the structural package design and a concept for a digitally published zine, of which there are two articles and the cover showcased as examples.
Suunnitteluprosessissa tutkimusmenetelminä käytettiin muotoilutyölle tyypillisiä menetelmiä kuten moodboard, vertailuanalyysi ja prototypointi. Ideoinnin tukena käytettiin sana-assosiointia ja ideariiheä. Markkinointimateriaalina käytettävän zinen suunnittelun tueksi suoritettiin lehden taittamiseen keskittyvä kurssi ja tutustuttiin erilaisiin lehtityyppeihin. Työ esittelee muotoilutyön tuloksina luodun pakkausratkaisun, tuoteperheen visuaalisen ilmeen sekä pienlehden konseptin. Digitaaliseen muotoon toteutettavasta pienlehdestä esitellään esimerkkeinä kaksi artikkelia ja lehden kannet.
Appropriate design methods were used, such as compiling moodboards, benchmarking and prototyping. Ideation exercises such as word-association and brainstorming were also executed. Brief research into magazines, which included a course on the topic, was completed to have better understanding of different magazine types and layout design. The results of this thesis include a presentation of the visual identity of the product family, the structural package design and a concept for a digitally published zine, of which there are two articles and the cover showcased as examples.