Asiakastyytyväisyyskysely sosiaalisen median vaikuttaja Nelli Kniivilälle
Kivi, Elli (2024)
Kivi, Elli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621517
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin asiakastyytyväisyyskysely sosiaalisen median vaikuttaja Nelli Kniivilälle. Asiakastyytyväisyyskyselyn kysymykset mietittiin siten, että Kniivilä pystyy tulosten perusteella muokkaamaan sosiaalisen median kanaviaan seuraajien toiveiden mukaisesti. Toimeksiantajana työssä oli sosiaalisen median vaikuttaja Nelli Kniivilä.
Opinnäytetyö tehtiin tutkimuksellisena, jossa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Toimeksiantajalle tehtiin haastattelu, jossa käytiin läpi hänen urapolkuaan ja ajatuksia vaikuttajamarkkinoinnista. Pääaineistonkeruumenetelmänä toimi asiakastyytyväisyyskysely, joka tehtiin Google Formsilla. Kysely tehtiin Kniivilän seuraajille ja kyselyn linkki jaettiin Kniivilän Instagramin tarinat osiossa. Vastausaikaa oli 24 tuntia ja vastauksia saatiin yhteensä 492.
Työn teoriaosiossa käsiteltiin sosiaalisen median markkinointia sekä perehdyttiin tarkemmin yhteen sosiaalisen median markkinointimuotoon, eli vaikuttajamarkkinointiin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurin osa seuraajista pitää Kniivilän kanavien sisältöä rehellisenä, positiivisena ja monipuolisena. Eniten pidettiin arki-, urheilu- ja haastevideoista ja niitä toivottiin myös lisää. Aktiivisimmin häntä seurattiin Instagramissa ja YouTubessa ja suurin osa asiakastyytyväisyyskyselyyn vastanneista oli 15-18 vuotiaita tyttöjä.
Opinnäytetyö tehtiin tutkimuksellisena, jossa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Toimeksiantajalle tehtiin haastattelu, jossa käytiin läpi hänen urapolkuaan ja ajatuksia vaikuttajamarkkinoinnista. Pääaineistonkeruumenetelmänä toimi asiakastyytyväisyyskysely, joka tehtiin Google Formsilla. Kysely tehtiin Kniivilän seuraajille ja kyselyn linkki jaettiin Kniivilän Instagramin tarinat osiossa. Vastausaikaa oli 24 tuntia ja vastauksia saatiin yhteensä 492.
Työn teoriaosiossa käsiteltiin sosiaalisen median markkinointia sekä perehdyttiin tarkemmin yhteen sosiaalisen median markkinointimuotoon, eli vaikuttajamarkkinointiin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurin osa seuraajista pitää Kniivilän kanavien sisältöä rehellisenä, positiivisena ja monipuolisena. Eniten pidettiin arki-, urheilu- ja haastevideoista ja niitä toivottiin myös lisää. Aktiivisimmin häntä seurattiin Instagramissa ja YouTubessa ja suurin osa asiakastyytyväisyyskyselyyn vastanneista oli 15-18 vuotiaita tyttöjä.