Pelillistäminen älykelloissa
Poikolainen, Maija (2024)
Poikolainen, Maija
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521399
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin pelillistämistä käsitteenä, sen hyödyntämistä yleisesti ja älykelloissa. Sen lisäksi tutkittiin muita tapoja, kuinka pelillistämistä on mahdollista käyttää hyväksi ja millaisiin kohderyhmiin sitä voidaan kohdistaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen avulla tuottaa tietoa pelillistämisestä ja sen eri käyttötarkoituksista sekä -kohteista. Työn tavoitteena oli myös tutkia erilaisia kellolaitteita ja niiden ominaisuuksia. Laitteiden vertailussa selvitettiin tavallisimpien ominaisuuksien yhteneväisyyksiä ja eroja.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena voitiin todeta pelillistämisen olevan jokseenkin monipuolisesti käytetty konsepti, erityisesti fyysisessä kuntoutumisessa ja ihmisen aktiivisuuden lisääjänä. Lisäksi pelillistettyjen ominaisuuksien yhdistämistä terveydenhuoltoon oli jo jonkin verran testattu positiivisin tuloksin.
Työtä voisi jatkaa syventymällä lisää pelillistämisen määritelmään, ja mahdollisesti perehtyä muihinkin pelillistämisen käyttötarkoituksiin. Lisäksi älykelloille voisi löytyä uudenlaisiakin käyttötarkoituksia, jonkin toiminnon jatkeena, kuten pelaamisen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen avulla tuottaa tietoa pelillistämisestä ja sen eri käyttötarkoituksista sekä -kohteista. Työn tavoitteena oli myös tutkia erilaisia kellolaitteita ja niiden ominaisuuksia. Laitteiden vertailussa selvitettiin tavallisimpien ominaisuuksien yhteneväisyyksiä ja eroja.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena voitiin todeta pelillistämisen olevan jokseenkin monipuolisesti käytetty konsepti, erityisesti fyysisessä kuntoutumisessa ja ihmisen aktiivisuuden lisääjänä. Lisäksi pelillistettyjen ominaisuuksien yhdistämistä terveydenhuoltoon oli jo jonkin verran testattu positiivisin tuloksin.
Työtä voisi jatkaa syventymällä lisää pelillistämisen määritelmään, ja mahdollisesti perehtyä muihinkin pelillistämisen käyttötarkoituksiin. Lisäksi älykelloille voisi löytyä uudenlaisiakin käyttötarkoituksia, jonkin toiminnon jatkeena, kuten pelaamisen.