Digiradan liikennöintiskenaarioiden määrittäminen ja mallintaminen
Majola, Krista (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521457
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Fintraffic Raide Oy:lle yhdessä Digirata-hankkeen kanssa. Työn tavoitteena on ollut kuvata ja selvittää, miten määritellään, sekä mallinnetaan tulevaisuuden digitaalista rautatieliikennettä, kun kaikkia tarvittavia tietoja ei välttämättä ole käytössä. Lisäksi osa työtä on ollut oikean ja osittain uuden rautatieterminologian luomista, sekä määrittämistä, kun työkielenä on ollut suomen lisäksi englanti. Tiivistettynä tavoite opinnäytetyössä on ollut kuvata sitä, kuinka luodaan skenaarioita tulevaisuuden digitaalisesta liikenteestä rautateillä, jotka ovat riittävän informatiivisia, ja joissa on minimoitu riski väärinymmärtämiselle käyttämällä yhdessä määriteltyä, sekä sovittua terminologiaa. Tässä työssä kuvataan operointiskenaarioiden työryhmän toimintaa, työtapoja ja yhteistyötä muiden työryhmien kanssa.
Opinnäytetyön tietoperustana olivat kansalliset ohjeet ja lait, sekä EU:n määrittämät ohjeistukset ja lait. Näistä voisi esimerkkinä mainita ratatekniset ohjeet ja tilastotiedot. Tärkeä osa opinnäytetyötä oli kyselytutkimus ja asiantuntijoiden haastattelut. Haastatteluiden ja kyselyn perusteella tehdyn työn osalta aikataulu koettiin haastavaksi, tekijöille oli epäselvää, kenen vastuulla oli tehdä linjaukset ja päätökset skenaarioita koskeviin asioihin. Myös työn fokus ja tarkkuus, sekä se miten se muuttui työn edetessä, herätti kysymyksiä ja muutostarvetta tuli ilmi eri työvaiheiden oikea-aikaisuuden osalta. Näistä tärkeimmäksi kehityskohteeksi on syytä nostaa tuloksien perusteella työvaiheiden oikea-aikaisuuden, eli esimerkiksi ohjeet ja raamit skenaariotyön perustaksi tulisi olla tehtynä ennen skenaariotyön aloittamista. Vahvuutena skenaariotyössä nousi esiin mukana olleiden asiantuntijoiden tietotaito ja osaaminen. Lisäksi vaikka yhteistyötä ryhmien välillä toivottiin selkeästi lisää, niin esimerkiksi neuvojen saaminen koettiin onnistuneeksi, eli apua sai pyydettäessä ja työryhmien välillä jaettiin tietoa. Myös yhteiset tapaamiset toimistolla olivat vastaajille tärkeitä. Niissä koettiin työn etenevän nopeammin ja moni ehkä epäselväksi jäänyt asia sai vastauksen, kun asioista puhuttiin kasvokkain. Nämä tapaamiset ovat olleet myös se tärkein paikka jakaa oleellista hiljaista tietoa, jonka tärkeyttä pyritään tuomaan esiin tässä työssä.
Osa tutkimuksessa ja haastatteluissa esiin nousseita haasteista ovat jo kokeneet muutoksen, ja toimintoja digirata-hankkeella esimerkiksi perehdyttämisen osalta on kehitetty, sekä uudistettu. Tämän opinnäytetyön yhtenä tavoitteena on ollut se, että työssä esiin nousseet haasteet ja muutostarpeet voidaan hyödyntää, kun toimintaa Digirata-hankkeella kehitetään jatkossa.
Avainsanat Digirata, ERTMS, ETCS, Rautateiden digitalisaatio, hiljainen tieto
Sivut 57 sivua ja liitteitä 14 sivua
Opinnäytetyön tietoperustana olivat kansalliset ohjeet ja lait, sekä EU:n määrittämät ohjeistukset ja lait. Näistä voisi esimerkkinä mainita ratatekniset ohjeet ja tilastotiedot. Tärkeä osa opinnäytetyötä oli kyselytutkimus ja asiantuntijoiden haastattelut. Haastatteluiden ja kyselyn perusteella tehdyn työn osalta aikataulu koettiin haastavaksi, tekijöille oli epäselvää, kenen vastuulla oli tehdä linjaukset ja päätökset skenaarioita koskeviin asioihin. Myös työn fokus ja tarkkuus, sekä se miten se muuttui työn edetessä, herätti kysymyksiä ja muutostarvetta tuli ilmi eri työvaiheiden oikea-aikaisuuden osalta. Näistä tärkeimmäksi kehityskohteeksi on syytä nostaa tuloksien perusteella työvaiheiden oikea-aikaisuuden, eli esimerkiksi ohjeet ja raamit skenaariotyön perustaksi tulisi olla tehtynä ennen skenaariotyön aloittamista. Vahvuutena skenaariotyössä nousi esiin mukana olleiden asiantuntijoiden tietotaito ja osaaminen. Lisäksi vaikka yhteistyötä ryhmien välillä toivottiin selkeästi lisää, niin esimerkiksi neuvojen saaminen koettiin onnistuneeksi, eli apua sai pyydettäessä ja työryhmien välillä jaettiin tietoa. Myös yhteiset tapaamiset toimistolla olivat vastaajille tärkeitä. Niissä koettiin työn etenevän nopeammin ja moni ehkä epäselväksi jäänyt asia sai vastauksen, kun asioista puhuttiin kasvokkain. Nämä tapaamiset ovat olleet myös se tärkein paikka jakaa oleellista hiljaista tietoa, jonka tärkeyttä pyritään tuomaan esiin tässä työssä.
Osa tutkimuksessa ja haastatteluissa esiin nousseita haasteista ovat jo kokeneet muutoksen, ja toimintoja digirata-hankkeella esimerkiksi perehdyttämisen osalta on kehitetty, sekä uudistettu. Tämän opinnäytetyön yhtenä tavoitteena on ollut se, että työssä esiin nousseet haasteet ja muutostarpeet voidaan hyödyntää, kun toimintaa Digirata-hankkeella kehitetään jatkossa.
Avainsanat Digirata, ERTMS, ETCS, Rautateiden digitalisaatio, hiljainen tieto
Sivut 57 sivua ja liitteitä 14 sivua