Esihenkilön kokonaishyvinvointi : Haasteena työssä jaksaminen myyntityön esihenkilönä
Kyyriäinen, Minna (2024)
Kyyriäinen, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621543
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää myyntialan esihenkilöiden omia kokemuksia ja ajatuksia omasta jaksamisesta ja kokonaishyvinvoinnista sekä niiden merkityksestä työssä jaksamiseen. Myyntityön esihenkilöihin kohdistuu paljon tulospaineita ja myyntityö on jatkuvan muutoksen alla. Esihenkilöiden työssä jaksaminen on tärkeässä roolissa koko tiimin hyvinvoinnin kannalta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään esihenkilön rooleja ja esihenkilötyötä myyntialalla. Näiden lisäksi tutkitaan esihenkilön omaa jaksamista, kuten stressiä, uupumusta sekä omien voimavarojen huomioimista sekä lisäksi esihenkilön kokonaishyvinvointia kuten itsensä johtamista, itsetuntemusta, resilienssiä, vapaa-ajan ja palautumisen merkitystä sekä motivaatiota.
Opinnäytetyön tutkimuksen aineiston kerääminen suoritettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jonka avulla pystyttiin tarkastelemaan aihetta syvällisemmin. Laadullinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, joka lähetettiin 23 esihenkilöille sekä teemahaastattelulla, jossa haastateltiin kahta esihenkilöä. Kyselytutkimuksessa ja teemahaastatteluissa käytiin läpi esihenkilöiden omaa jaksamista, hyvinvointia sekä kokemuksia ja ajatuksia siitä, mitkä asiat vaikuttivat omaan työssä jaksamiseen.
Tutkimuksen pohjalta voitiin todeta, ettei työssä jaksaminen ja kokonaishyvinvointi ole yksiselitteisiä. Esihenkilöt ovat ihmisinä erilaisia, kokevat ja tuntevat asioita eri tavalla. Esihenkilöiden omat työvuodet, resilienssi sekä oma asenne työtä kohtaan vaikuttavat työssä jaksamiseen. Esihenkilötyö myyntialalla on paineellista, työn määrä on suuri ja kiireen tunne on läsnä usein. Sama työ ja samat tavoitteet voivat kuitenkin aihetta toiselle erilaista stressiä kuin toiselle. Vapaa-ajan ja palautumisen merkitys heijastuu esihenkilöiden kokonaishyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Esihenkilöt olivat yhtä mieltä siitä, että omalla jaksamisella sekä kokonaishyvinvoinnilla on suuri merkitys työssä jaksamiseen. Alaisistaan kiinnostunut, hyvän palautekulttuurin omaava sekä työssä jaksamista kehittävä organisaatio pystyy parhaiten tukemaan esihenkilöitä työssä jaksamisessaan. Hyvinvoiva ja jaksava esihenkilö on tärkeässä roolissa koko tiimin jaksamisen kannalta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään esihenkilön rooleja ja esihenkilötyötä myyntialalla. Näiden lisäksi tutkitaan esihenkilön omaa jaksamista, kuten stressiä, uupumusta sekä omien voimavarojen huomioimista sekä lisäksi esihenkilön kokonaishyvinvointia kuten itsensä johtamista, itsetuntemusta, resilienssiä, vapaa-ajan ja palautumisen merkitystä sekä motivaatiota.
Opinnäytetyön tutkimuksen aineiston kerääminen suoritettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jonka avulla pystyttiin tarkastelemaan aihetta syvällisemmin. Laadullinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, joka lähetettiin 23 esihenkilöille sekä teemahaastattelulla, jossa haastateltiin kahta esihenkilöä. Kyselytutkimuksessa ja teemahaastatteluissa käytiin läpi esihenkilöiden omaa jaksamista, hyvinvointia sekä kokemuksia ja ajatuksia siitä, mitkä asiat vaikuttivat omaan työssä jaksamiseen.
Tutkimuksen pohjalta voitiin todeta, ettei työssä jaksaminen ja kokonaishyvinvointi ole yksiselitteisiä. Esihenkilöt ovat ihmisinä erilaisia, kokevat ja tuntevat asioita eri tavalla. Esihenkilöiden omat työvuodet, resilienssi sekä oma asenne työtä kohtaan vaikuttavat työssä jaksamiseen. Esihenkilötyö myyntialalla on paineellista, työn määrä on suuri ja kiireen tunne on läsnä usein. Sama työ ja samat tavoitteet voivat kuitenkin aihetta toiselle erilaista stressiä kuin toiselle. Vapaa-ajan ja palautumisen merkitys heijastuu esihenkilöiden kokonaishyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Esihenkilöt olivat yhtä mieltä siitä, että omalla jaksamisella sekä kokonaishyvinvoinnilla on suuri merkitys työssä jaksamiseen. Alaisistaan kiinnostunut, hyvän palautekulttuurin omaava sekä työssä jaksamista kehittävä organisaatio pystyy parhaiten tukemaan esihenkilöitä työssä jaksamisessaan. Hyvinvoiva ja jaksava esihenkilö on tärkeässä roolissa koko tiimin jaksamisen kannalta.