Joulumysteeri-brändin visuaalisen ilmeen yhtenäistäminen väripsykologian avulla
Oksala, Kaisa (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621560
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli yhtenäistää tamperelaisen Joulumysteeri-brändin visuaalista ilmettä väripsykologian avulla. Brändin visuaalinen ilme oli ollut epäyhtenäinen, ja sen värejä oli tarpeen tarkentaa ja yhtenäistää, jotta brändi olisi visuaalisesti johdonmukaisempi ja vahvempi. Tavoitteena oli valita kohdeyleisöä puhuttelevat brändin päävärit, jotka tukisivat brändin tavoiteimagon saavuttamista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella mallilla, jotta lopputuloksesta olisi mahdollisimman suuri hyöty toimeksiantajalle. Toiminnallinen lähestymistapa mahdollisti käytännönläheisen työskentelyn, jossa teoreettinen tieto sovellettiin suoraan brändin kehittämiseen.
Ongelman havaitsemisen jälkeen tuli selväksi, että brändin visuaalista ilmettä ja sen värejä oli syytä tarkentaa ja yhtenäistää. Opinnäytetyössä värien valintaa ohjasi väripsykologia, yrityksen identiteetti, tavoiteimago sekä väriteoria. Näiden teoreettisten lähtökohtien pohjalta pyrittiin luomaan väripaletti, joka olisi sekä visuaalisesti miellyttävä että brändin viestinnällisiä tavoitteita tukeva.
Toiminnallisessa osuudessa käytiin läpi luovan prosessin vaiheet. Prosessi sisältää ongelman määrittelyn, ideointivaiheen, parhaan idean valinnan, hiomisen ja toteutus vaiheen. Prosessin vaiheet työstettiin läpi vuoropuhelussa teorian ja käytännön kanssa.
Toiminnallisena työnä syntyi visuaalisen ilmeen päävärien väripaletti, joka toimii yhtenäisenä perustana brändin visuaaliselle identiteetille.
Lopuksi pohditaan omaa oppimista ja reflektoidaan prosessin aikana tehtyjä havaintoja ja oppimiskokemuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella mallilla, jotta lopputuloksesta olisi mahdollisimman suuri hyöty toimeksiantajalle. Toiminnallinen lähestymistapa mahdollisti käytännönläheisen työskentelyn, jossa teoreettinen tieto sovellettiin suoraan brändin kehittämiseen.
Ongelman havaitsemisen jälkeen tuli selväksi, että brändin visuaalista ilmettä ja sen värejä oli syytä tarkentaa ja yhtenäistää. Opinnäytetyössä värien valintaa ohjasi väripsykologia, yrityksen identiteetti, tavoiteimago sekä väriteoria. Näiden teoreettisten lähtökohtien pohjalta pyrittiin luomaan väripaletti, joka olisi sekä visuaalisesti miellyttävä että brändin viestinnällisiä tavoitteita tukeva.
Toiminnallisessa osuudessa käytiin läpi luovan prosessin vaiheet. Prosessi sisältää ongelman määrittelyn, ideointivaiheen, parhaan idean valinnan, hiomisen ja toteutus vaiheen. Prosessin vaiheet työstettiin läpi vuoropuhelussa teorian ja käytännön kanssa.
Toiminnallisena työnä syntyi visuaalisen ilmeen päävärien väripaletti, joka toimii yhtenäisenä perustana brändin visuaaliselle identiteetille.
Lopuksi pohditaan omaa oppimista ja reflektoidaan prosessin aikana tehtyjä havaintoja ja oppimiskokemuksia.