Ipa-maskotti osana Ilveksen brändiä
Pesonen, Katja (2024)
Pesonen, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621603
Tiivistelmä
Ilves on tamperelainen urheiluseura, jonka jääkiekkojoukkue pelaa Suomen korkeinta sarjatasoa Liigaa. Tässä opinnäytetyössä perehdytään seuran Ipa-maskottiin. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa ja kehittää Ipa-maskottia ja työn tavoitteena on kehittää maskottia osana Ilveksen brändiä. Maskotin avulla yrityksen on mahdollista lisätä tietoisuutta ja positiivista mielikuvaa yrityksestä, luoda kestäviä asiakassuhteita, markkinoida tuotteitaan ja vahvistaa brändiään.
Teoriaosuudessa käydään läpi ilvestä Hämeen historiassa, brändiä, urheilubrändiä, sekä maskottien historiaa ja erilaisten maskottien käyttötarkoitusta. Tarkastelussa maskoteista olivat etenkin urheilumaskotit.
Tutkimusosuudet suoritettiin keväällä 2024 monimenetelmäisenä tutkimuksena. Kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin benchmarking-menetelmää käyttäen ja kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin verkkokyselylomakkeen avulla. Benchmarking-vertailuanalyysissä oli mukana kolmen eri jääkiekkojoukkueen maskotit, joita analysoitiin siltä kannalta, että mitä Ipa-maskotti voi heiltä oppia. Kyselylomakkeeseen tuli 791 vastausta ja tämä lomake oli suunnattu Ilveksen kannattajille. Kyselyn avulla haluttiin selvittää, mitä mieltä fanit ovat Ipa-maskotista ja millaisia kehitysehdotuksia heillä on.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että Ilveksen kannattajat kokevat Ipa-maskotin viihdyttävänä ja yhteisöllisyyttä lisäävänä tekijänä, sekä tärkeänä osana Ilvestä. Vastauksista kävi myös ilmi, että kannattajat kokevat maskotin olevan jo nyt hyvin mukana esimerkiksi ottelutapahtumassa ja sosiaalisessa mediassa, mutta toivoisivat sen näkyvän näissä vielä enemmän.
Teoriaosuudessa käydään läpi ilvestä Hämeen historiassa, brändiä, urheilubrändiä, sekä maskottien historiaa ja erilaisten maskottien käyttötarkoitusta. Tarkastelussa maskoteista olivat etenkin urheilumaskotit.
Tutkimusosuudet suoritettiin keväällä 2024 monimenetelmäisenä tutkimuksena. Kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin benchmarking-menetelmää käyttäen ja kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin verkkokyselylomakkeen avulla. Benchmarking-vertailuanalyysissä oli mukana kolmen eri jääkiekkojoukkueen maskotit, joita analysoitiin siltä kannalta, että mitä Ipa-maskotti voi heiltä oppia. Kyselylomakkeeseen tuli 791 vastausta ja tämä lomake oli suunnattu Ilveksen kannattajille. Kyselyn avulla haluttiin selvittää, mitä mieltä fanit ovat Ipa-maskotista ja millaisia kehitysehdotuksia heillä on.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että Ilveksen kannattajat kokevat Ipa-maskotin viihdyttävänä ja yhteisöllisyyttä lisäävänä tekijänä, sekä tärkeänä osana Ilvestä. Vastauksista kävi myös ilmi, että kannattajat kokevat maskotin olevan jo nyt hyvin mukana esimerkiksi ottelutapahtumassa ja sosiaalisessa mediassa, mutta toivoisivat sen näkyvän näissä vielä enemmän.