Opiskelijan ääni kuuluviin : Koulutuskuntayhtymä OSAOn opiskelijoiden ohjausnäkemyksen kartoittaminen osallistavana palvelumuotoiluprosessina
Askinen, Noora (2024)
Askinen, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621624
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Koulutuskuntayhtymä OSAOn opiskelijoiden ohjaustarpeen kartoitusta. Ohjaustarpeiden kartoittamisen etenemistä kuvataan palvelumuotoilun tuplatimanttimallin avulla.
Opinnäytetyön päätavoitteet ilmaistiin kahtena tutkimuskysymyksenä:
1. Millaisia ohjaustarpeita OSAOn opiskelijat tunnistavat?
2. Onko opiskelijoiden ohjauspolulla aukkoja?
Ohjaustarpeita kartoitettiin osallistavissa työpajoissa keväällä 2023 ja alustavia tuloksia täydennettiin aliedustettujen opiskelijaryhmien haastatteluilla. Ohjaustarpeita kartoitettaessa osallistettiin kaikkiaan yli sata opiskelijaa. Ohjaustarpeiden määrittelyyn osallistui myös OSAOn opetus- ja ohjaushenkilöstö.
Tulokseksi saatiin seuraavat seitsemän ohjaustarvetta: 1. HOKS-prosessi, 2. Työelämässä oppiminen ja näyttö, 3. Uraohjaus (ohjaus opintojen loppuvaiheessa, jatko-ohjaus, 4. Opiskeluhuollon palveluihin ohjautuminen, 5. ”Mitä, missä, milloin?”, 6. Opiskelijan etuudet, 7. Oppimissisältöihin / opetustilanteisiin liittyvät ohjaustarpeet
Ohjaustarpeet sijoitettiin OSAOn uraohjauksellisen henkilökohtaistamisen prosessikuvaan. Tämän tutkimuksen perusteella opiskelijoiden ohjauspolku on kattava mutta myös ohjaustarpeiden ilmenemisen osalta yksilöllinen.
Opinnäytetyö tarjoaa esimerkin osallistavasta opiskelijalähtöisestä pedagogisesta kehittämisestä ammatillisessa koulutuksessa, ja on hyödynnettävissä kaikilla koulutusasteilla ja erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opinnäytetyön päätavoitteet ilmaistiin kahtena tutkimuskysymyksenä:
1. Millaisia ohjaustarpeita OSAOn opiskelijat tunnistavat?
2. Onko opiskelijoiden ohjauspolulla aukkoja?
Ohjaustarpeita kartoitettiin osallistavissa työpajoissa keväällä 2023 ja alustavia tuloksia täydennettiin aliedustettujen opiskelijaryhmien haastatteluilla. Ohjaustarpeita kartoitettaessa osallistettiin kaikkiaan yli sata opiskelijaa. Ohjaustarpeiden määrittelyyn osallistui myös OSAOn opetus- ja ohjaushenkilöstö.
Tulokseksi saatiin seuraavat seitsemän ohjaustarvetta: 1. HOKS-prosessi, 2. Työelämässä oppiminen ja näyttö, 3. Uraohjaus (ohjaus opintojen loppuvaiheessa, jatko-ohjaus, 4. Opiskeluhuollon palveluihin ohjautuminen, 5. ”Mitä, missä, milloin?”, 6. Opiskelijan etuudet, 7. Oppimissisältöihin / opetustilanteisiin liittyvät ohjaustarpeet
Ohjaustarpeet sijoitettiin OSAOn uraohjauksellisen henkilökohtaistamisen prosessikuvaan. Tämän tutkimuksen perusteella opiskelijoiden ohjauspolku on kattava mutta myös ohjaustarpeiden ilmenemisen osalta yksilöllinen.
Opinnäytetyö tarjoaa esimerkin osallistavasta opiskelijalähtöisestä pedagogisesta kehittämisestä ammatillisessa koulutuksessa, ja on hyödynnettävissä kaikilla koulutusasteilla ja erilaisissa toimintaympäristöissä.