Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskelijan ääni kuuluviin : Koulutuskuntayhtymä OSAOn opiskelijoiden ohjausnäkemyksen kartoittaminen osallistavana palvelumuotoiluprosessina

Askinen, Noora (2024)

Avaa tiedosto
Askinen Noora.pdf (3.281Mt)
Lataukset: 


Askinen, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621624
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Koulutuskuntayhtymä OSAOn opiskelijoiden ohjaustarpeen kartoitusta. Ohjaustarpeiden kartoittamisen etenemistä kuvataan palvelumuotoilun tuplatimanttimallin avulla.

Opinnäytetyön päätavoitteet ilmaistiin kahtena tutkimuskysymyksenä:
1. Millaisia ohjaustarpeita OSAOn opiskelijat tunnistavat?
2. Onko opiskelijoiden ohjauspolulla aukkoja?

Ohjaustarpeita kartoitettiin osallistavissa työpajoissa keväällä 2023 ja alustavia tuloksia täydennettiin aliedustettujen opiskelijaryhmien haastatteluilla. Ohjaustarpeita kartoitettaessa osallistettiin kaikkiaan yli sata opiskelijaa. Ohjaustarpeiden määrittelyyn osallistui myös OSAOn opetus- ja ohjaushenkilöstö.

Tulokseksi saatiin seuraavat seitsemän ohjaustarvetta: 1. HOKS-prosessi, 2. Työelämässä oppiminen ja näyttö, 3. Uraohjaus (ohjaus opintojen loppuvaiheessa, jatko-ohjaus, 4. Opiskeluhuollon palveluihin ohjautuminen, 5. ”Mitä, missä, milloin?”, 6. Opiskelijan etuudet, 7. Oppimissisältöihin / opetustilanteisiin liittyvät ohjaustarpeet

Ohjaustarpeet sijoitettiin OSAOn uraohjauksellisen henkilökohtaistamisen prosessikuvaan. Tämän tutkimuksen perusteella opiskelijoiden ohjauspolku on kattava mutta myös ohjaustarpeiden ilmenemisen osalta yksilöllinen.

Opinnäytetyö tarjoaa esimerkin osallistavasta opiskelijalähtöisestä pedagogisesta kehittämisestä ammatillisessa koulutuksessa, ja on hyödynnettävissä kaikilla koulutusasteilla ja erilaisissa toimintaympäristöissä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste