Sosiaalisen median sisältöstrategian luominen : Case CrossFit Oulu Oy
Halonen, Henrietta (2020)
Halonen, Henrietta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621551
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sisältöstrategia sosiaalisessa mediassa. Työn toimeksiantaja on CrossFit Oulu Oy. Työn tarkoituksena on luoda toimeksiantajayritykselle sisältöstrategia sosiaalisen median kahteen kanavaan, Facebookiin ja Instagramiin. Opinnäytetyön tuloksena on sosiaalisen median sisältöstrategia, jonka tarkoituksena on auttaa toimeksiantajayritystä sekä uusien asiakkaiden hankinnassa että nykyisten asiakkaiden pitämisessä sisältömarkkinoinnin keinoilla asiakkuuden vaiheita silmällä pitäen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään sisältömarkkinointia ja -strategiaa sekä kahta sosiaalisen median kanavaa, Facebookia ja Instagramia markkinoinnin näkökulmasta. Työ alkaa yrityksen esittelyllä ja nykytila-analyysillä, joka pitää sisällään kilpailija-analyysin, benchmarkingin sekä katsauksen markkinoiden trendeihin. Sisältömarkkinoinnin osiossa käsitellään käytettävissä olevia keinoja ja kanavia, sisältöstrategiaa, sisällön asiakaslähtöisyyttä sekä sisältömarkkinointia ja sosiaalista mediaa yhdessä.
Opinnäytetyön tutkimusosiona on mixed method -kyselytutkimus, joka julkaistiin toimeksiantajayrityksen asiakkaille tarkoitetussa Facebook-ryhmässä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalulla. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään nykyisten asiakkaiden demografisia tekijöitä sekä mielipiteitä ja asenteita kohdeyrityksen palveluista sekä sosiaalisen median toimista. Kyselystä saatu tutkimusaineisto jäi verrattain pieneksi, sillä vastaajien lukumäärä oli 87, joka käsittää vähän alle puolet toimeksiantajayrityksen asiakaskunnasta. Vastausten perusteella saatiin siitä huolimatta hyvä kuva niistä aiheista, jotka pyrittiin alun perin tutkimusta hyödyntämällä selvittämään. Vastauksia analysoitiin ristiintaulukoinneilla, joiden avulla pystyttiin tunnistamaan eri kohderyhmiä ja vertailemaan niitä toisiinsa.
Tämä työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Työn toiminnallisessa osiossa luodaan toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median sisältöstrategia, jonka käyttöön ottamalla kohdeyritys saa houkuteltua uusia asiakkaita sekä sitoutettua nykyisiä asiakkaita. Sisältöstrategiassa otetaan huomioon tavoiteltavat asiakasryhmät sosiaalisen median kanavat sekä sisältösuunnitelma.
Työ on kohdeyritykselle tärkeä, sillä yrityksellä ei ennestään ole sosiaalisen median sisältöstrategiaa. Johdonmukaisella sisältöstrategialla yritys tulee todennäköisesti onnistumaan aiempaa paremmin sekä uusien asiakkaiden houkuttamisessa että nykyisten asiakkaiden sitouttamisessa heitä kiinnostavan sisällön avulla. The overall purpose of this thesis is to construct a functioning social media content strategy for a local sports company CrossFit Oulu utilizing two social media channels, Facebook and Instagram. The aim is to help the client acquire new customers and to engage those who already use the client company’s services.
CrossFit Oulu is a company that provides CrossFit classes and coaching near Oulu city center. The thesis consists of a theory section, empirical research section and a functional section. The theory section discusses content marketing, content strategy and social media in general.
The empirical research section of this thesis is a mixed method questionnaire that was published on a Facebook group for the client company’s current customers. The aim of this re-search was to define who are the client company’s customers, what subjects do they find interesting, and what is it that they wish to see in the client company’s social media account, and thus consider, what kind of social media content potential customers would like to see. Cross tabulation was used in the analyzing of the data acquired from the answers of the questionnaire. This analysis was made by comparing differences between different age groups, men and women, and between clients who were in different phases of the customer life cycle.
The social media content strategy is formed in the functional section of this thesis. The strategy consists of three elements: client company’s customers, using of social media channels and content planning.
This thesis is of great importance for the client because the company has not had a social marketing content strategy before. By consistently following this social media content strategy and offering valuable content the client company will be able to attract new customers as well as keep the customers they already have.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään sisältömarkkinointia ja -strategiaa sekä kahta sosiaalisen median kanavaa, Facebookia ja Instagramia markkinoinnin näkökulmasta. Työ alkaa yrityksen esittelyllä ja nykytila-analyysillä, joka pitää sisällään kilpailija-analyysin, benchmarkingin sekä katsauksen markkinoiden trendeihin. Sisältömarkkinoinnin osiossa käsitellään käytettävissä olevia keinoja ja kanavia, sisältöstrategiaa, sisällön asiakaslähtöisyyttä sekä sisältömarkkinointia ja sosiaalista mediaa yhdessä.
Opinnäytetyön tutkimusosiona on mixed method -kyselytutkimus, joka julkaistiin toimeksiantajayrityksen asiakkaille tarkoitetussa Facebook-ryhmässä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalulla. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään nykyisten asiakkaiden demografisia tekijöitä sekä mielipiteitä ja asenteita kohdeyrityksen palveluista sekä sosiaalisen median toimista. Kyselystä saatu tutkimusaineisto jäi verrattain pieneksi, sillä vastaajien lukumäärä oli 87, joka käsittää vähän alle puolet toimeksiantajayrityksen asiakaskunnasta. Vastausten perusteella saatiin siitä huolimatta hyvä kuva niistä aiheista, jotka pyrittiin alun perin tutkimusta hyödyntämällä selvittämään. Vastauksia analysoitiin ristiintaulukoinneilla, joiden avulla pystyttiin tunnistamaan eri kohderyhmiä ja vertailemaan niitä toisiinsa.
Tämä työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Työn toiminnallisessa osiossa luodaan toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median sisältöstrategia, jonka käyttöön ottamalla kohdeyritys saa houkuteltua uusia asiakkaita sekä sitoutettua nykyisiä asiakkaita. Sisältöstrategiassa otetaan huomioon tavoiteltavat asiakasryhmät sosiaalisen median kanavat sekä sisältösuunnitelma.
Työ on kohdeyritykselle tärkeä, sillä yrityksellä ei ennestään ole sosiaalisen median sisältöstrategiaa. Johdonmukaisella sisältöstrategialla yritys tulee todennäköisesti onnistumaan aiempaa paremmin sekä uusien asiakkaiden houkuttamisessa että nykyisten asiakkaiden sitouttamisessa heitä kiinnostavan sisällön avulla.
CrossFit Oulu is a company that provides CrossFit classes and coaching near Oulu city center. The thesis consists of a theory section, empirical research section and a functional section. The theory section discusses content marketing, content strategy and social media in general.
The empirical research section of this thesis is a mixed method questionnaire that was published on a Facebook group for the client company’s current customers. The aim of this re-search was to define who are the client company’s customers, what subjects do they find interesting, and what is it that they wish to see in the client company’s social media account, and thus consider, what kind of social media content potential customers would like to see. Cross tabulation was used in the analyzing of the data acquired from the answers of the questionnaire. This analysis was made by comparing differences between different age groups, men and women, and between clients who were in different phases of the customer life cycle.
The social media content strategy is formed in the functional section of this thesis. The strategy consists of three elements: client company’s customers, using of social media channels and content planning.
This thesis is of great importance for the client because the company has not had a social marketing content strategy before. By consistently following this social media content strategy and offering valuable content the client company will be able to attract new customers as well as keep the customers they already have.